Zázračný scénograf. Člověk, jehož jevištní výtvarné návrhy povýšily scénografii na svébytný umělecký obor, spatřil poprvé světlo světa v Čáslavi. Schopnost vnímat jeho proměnlivé odlesky i stíny z něj udělaly jednu z největších osobností světového divadla 20. století.
JOSEF SVOBODA —— LETMO
Josef Svoboda o sobě říkal, že se narodil pod ponkem v truhlářské dílně svého otce. Dokonale ovládnuté řemeslo a profesionální přístup ke všemu, co dělal, byly základem jeho světově proslulé práce scénografické a osvojil si je právě ve svých čáslavských učednických letech. Tady zkoumal přírodu i architekturu, učil se práci se dřevem i literaturou, pozoroval hru světla a stínu, aby to vše mohl rozvinout a zúročit nejprve na přední české poválečné operní scéně a posléze na předních jevištích světových.
Je spolutvůrcem Laterny magiky a autorem více než sedmi set scénografických návrhů, z nichž osmnáct vešlo do historie, a devět z nich navíc ukázalo úplně nové možnosti scénografie. Díky jeho experimentům se světlem, z nichž vzešlo i několik patentů, ho také můžeme směle označit za jednoho ze zakladatelů moderního light designu.
...tatínkův truhlářský ponk...
...rodný dům Josefa Svobody...
II03-03_svoboda_square2.jpg
JOSEF SVOBODA —— VZLETNĚ
Zázračný scénograf. Umělec, jehož jevištní výtvarné návrhy povýšily scénografii na svébytný obor, se narodil v Čáslavi. Jeho kreativní, moderní a řemeslně dokonalá řešení různorodého prostoru z něj udělala jednu z největších osobností světového divadla 20. století.
Narozen pod ponkem
Jak se traduje, Josef Svoboda se narodil pod ponkem v truhlářské dílně, která se nacházela na ohrazeném pozemku proti jednopatrovému obytnému domu ve Formíkově ulici čp. 95. Hrál si tam s hoblovačkami, odřezky a se špalíčky, pomalu si osvojil zacházení s truhlářskými nástroji. Když mu bylo třináct, dostal pod vánoční stromeček svůj ponk. Jeho maminka samozřejmě šílela, protože měla obavy z nějakého uříznutého prstu. Jeho tatínek byl toho živým důkazem.
Po kvartě nechtěl zůstat na čáslavském gymnáziu, neboť se mu zamlouvala výtvarná škola. Jeho otec, který ho držel zkrátka, mu tento přestup ale nepovolil, a tak se Josef z trucu začal u něj učit truhlářem. Ani jedné z učednických prací nebyl ušetřen. Se zaťatými zuby po Čáslavi rozvážel na kárce hotové zakázky. Tři roky vzdorovitého učení mělo neocenitelný význam. Osvojil si řemeslo, neustále se věnoval malování a k tomu ještě přečetl základní kánon světové literatury. Tento návyk se později promítl do jeho usilovného studia nových her, neboť měl ambici ovládnout divadelní literaturu, analyzovat jednotlivé texty her a teprve poté je realizovat: „Když mi třeba někdo zavolal z New Yorku a nabídl mi spolupráci, tak už člověk musel dopředu něco vědět." Řemeslo v jeho solidnosti a poctivosti vždy považoval za důležité, neboť se na inscenační problém mohl podívat i z jiné strany, aby tak objevil něco nového, co obsahuje náboj i myšlenku.
Inspirace čáslavské
Příroda byla pro Josefa Svobodu vždy samozřejmým prostorem pro hraní. Lásku k zahradě v něm probudila babička, jež ho také přivedla k dějepravě, úctě k prostému životu a smysluplným věcem. Ale teprve až skauting mu umožnil, aby všem vnějším vjemům porozuměl co nejlépe.
V jeho vzpomínkách na jinošská léta zůstávalo málo členěné Čáslavsko zdrojem umělecké inspirace. Ve zdejší rovině miloval dominantu městské věže, louky a dolíky, úvozové cesty, bažantnice, kamenné lomy a pískovny. Velmi rád jezdil, ale i pěšky chodil do Kutné Hory, která k němu promlouvala tvaroslovím historické architektury.
V Čáslavi ho zajímali nevšední lidé, třeba kantoři. V obecné a pokračovací škole ho oslovil učitel Vodák, který mu i později při jeho návštěvách domova, když už působil na vysoké škole v Praze, pomáhal vnímat bezprostřední okolí a vyznat se v době i v sobě.
Scénograf Dusíkova divadla
Všeobecně se o Josefu Svobodovi vědělo, že často chodí s napnutým plátnem malovat do čáslavské krajiny, proto ho ochotníci v místním Dusíkově divadle požádali, zda by pro ně v tatínkově truhlářské dílně připravil kulisy i nábytek. Josef Svoboda měl od dětství v oblibě manuální práci a již dříve si zhotovil loutkové divadlo a marionety. Výpravy k představení Tylovy hry Paní Marjánka, matka pluku a pohádky O Měsíčníku, Slunečníku a Větrníku od Boženy Němcové byly jeho prvními scénickými návrhy. Úkolu se zhostil s velkým nadšením, i když hlava rodiny strašně zuřila, že bude komediantem a skončí s holým zadkem po světě.
Scénografické začátky ve V/velkém
K divadlu Josefa Svobodu definitivně přivedla válečná léta. Patřil mezi mladé umělce, kteří se scházeli v malostranském bytě na pražských Nových zámeckých schodech. Vědomí bezmoci přehlušovali intenzivní přípravou budoucnosti. Divadelní plány se však začaly rozcházet se skutečností: jeho přátelé obětovali zamýšlenou studiovou experimentální scénu a místo toho v květnu 1945 přijali angažmá v „kamenném" Divadle 5. května. Svoboda proto ze vzteku zmizel k divadelní společnosti do Náchoda. Tamější podmínky pro tvorbu však byly naprosto nevyhovující, tudíž se vrátil s prosíkem zpět do Prahy.
V té době se šéfem Velké opery 5. května (tehdejší hlavní operní scény) stal impozantní odborník na moderní operní inscenace Václav Kašlík, ten k uvedení zapomenuté Ostrčilovy opery Kunálovy oči pozval Josefa Svobodu, který neodolal snad i proto, že operu do té chvíle nedělal. Viděl ji jen tehdy, když přijel z rodné Čáslavi do Prahy nakupovat kovový materiál pro tatínkovu truhlárnu. Toto představení v režii Jiřího Fiedlera bylo opravdovým začátkem Svobodovy divadelní kariéry.
Po osvobození, v pouhých šestadvaceti letech, byl tedy angažován jako šéf výpravy Velké opery 5. května a začal po svém coby kvalifikovaný truhlářský mistr, student architektury na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, mimořádný posluchač na dějinách umění a filozofie na filozofické fakultě a začínající výtvarník budovat dílny se zkušeným padesátičlenným technickým personálem bývalého Nového německého divadla, mezi který si z Čáslavi povolal také čtyři dělníky.
Ve Velké opeře 5. května začal rozbourávat zavedené stereotypy, scénografický realismus a strnulost inscenací. Touha a odvaha experimentovat ho vždy vzrušovaly. S otcem si v tomto ohledu nikdy nerozuměl: „Pořád jsem hledal jinou funkci určitého kusu nábytku. A ne že se do toho hodí posraný podvlíkačky jako do šuplete, odkud je pak panička vyndá a vypere. To je pro mě malá funkce. Já jsem měl prostě jiný program.“
S Alfrédem Radokem
Díky „jinému programu" si hned první den ve Velké opeře 5. května padl do oka s režisérem Alfrédem Radokem, čímž začala jejich více než dvacetiletá spolupráce. Josef Svoboda již za žádných okolností nepotkal divadelníka s tak jasnou a realizovatelnou fantazií. Měli i svůj zdánlivě nelogický jazyk, hovořili v narážkách a metaforách. Dělali si z toho legraci. Při interview s žurnalisty používali smluvená gesta a znamení. Radok se třeba poškrabal ve vlasech, aby Svoboda věděl, že klame. A pak veškeré smyšlenky vyšly v novinách. Bylo to okouzlující partnerství dvou maximalistů.
„Musíš být profi!"
Jeho touha po profesionalitě pramenila z rodinného prostředí. Táta, výborný řemeslník, dlouholetý předseda čáslavské truhlářské organizace, písmák městské kroniky, přísný samorostlý chlap s živým zájmem o věci veřejné svého syna do uměleckého světa vybavil životním krédem: „Nemůžeš být prťák, musíš být profi! Vyučil jsem se truhlářem ve Vídni, neboť jsem věděl, že je to město nábytku. A já jsem chtěl dělat ten nejlepší nábytek! Po šesti letech jsem se vrátil do Čáslavi a založil jsem si dílnu. A ty musíš udělat totéž. To znamená, musíš se snažit ve svém oboru vědět a umět všechno, pracuj s láskou a odpovědností, nauč se myslet v řádu svého řemesla."
Zázračný scénograf
Velkou operu 5. května Josef Svoboda považoval za zázrak, do jehož středu dění spadl zcela přímo. Její mimořádnou tvůrčí atmosféru už nikdy později nezaznamenal. Katapultovala jej do divadelní praxe brilantně. Byl na ni celý svůj život pyšný, překročila s ním profesní startovní čáru. Z osmnácti jeho výprav jich polovina nejen vstoupila do historie, ale ukázala neotřelé možnosti scénografie
Svobodův vlastní umělecký rukopis a inovativní scénografický styl se pak postupně rozvíjel v jeho pražském ateliéru, kde byl obklopen hromadou rozličných materiálů, přírodních či vyrobených rekvizit, tisícovkou diapozitivů a negativů a v němž neopakovatelně provozoval svá magická umění a miniaturizoval si libovolné divadelní situace, aby ze světla, z pohybu, barev a tvarů zhmotňoval jakoukoli iluzi.
Laterna magika a ...
Laterna magika
Expozici československého pavilonu pro EXPO ´58 v Bruselu doprovodil v jeho kulturní síni program Nonstop revue o 24 obrazech. Josef Svoboda ve spolupráci s architektem Pavlem Smetanou instaloval na svou dobu velmi složitou jevištní a projekční techniku. V režii Alfréda Radoka vzniklo představení, které nadšení diváci a kritici nazvali Laternou magikou a v němž scénografie zachovávala výtvarné a obsahové vztahy mezi projekčními plochami a veškerým pohybem umělců na divadelní scéně.
„…jak ona jde tou chodbou, vejde do dveří a to je nafilmovaný. Stálo tam projekční plátno; ona otevře tapetový dveře, který jsou zezadu pojednaný jako normální dveře. Ona projde, zase se to zavře a už tam nejsou reálný dveře. Ona projde, zase se to zavře a už tam nejsou reálný dveře, ale ty nafilmovaný. A lidi byli úplně u vytržení, protože to nemohli pochopit, a přitom je to jednoduchý jako facka. Protože fór byl v tom, že nafilmovaná je herečka, jak přichází zezadu ke dveřím. A vidíme ji, jak otevírá dveře. A najednou vidíme, jak dveře se otevírají k nám a ona tam stojí živá. To je krásnej gag.“
(k programu Nonstop revue o 24 obrazech z knihy Helena Albertová, Josef Svoboda scénograf. Institut umění – Divadelní ústav, Praha 2012)
O jedné premiéře
Premiéra La Traviaty předčila všechna očekávání. Sám Svoboda jí byl nadšen. Jeho vyprávění o této inscenaci je obšírné a barvité:
„….Dělat Traviatu v Itálii je samo o sobě riskantní podnik, ale pokusit se z ní udělat totální divadlo, aby to byla báseň, která má atmosféru? Udělat báseň při denním, polodenním a pak nočním světle je skoro nemožné, protože takové reflektory zatím nemáme k dispozici. Přesto jsem na nabídku kývl a předem věděl, že z toho budu mít zamotanou hlavu. Co teď?
Na podlahu jsem položil 10 malovaných prospektů velkých 24x12 metrů. Jeden na druhý, jako koberce, úplně vespod ležel prospekt k poslední scéně. Do úhlu mezi tou nádhernou cihlovou zdí a podlahou jeviště jsem postavil ve sklonu 45 stupňů obrovské zrcadlo, které přenášelo odraz prospektů na pódiu. Postříkal jsem ho asi 50 % barvou, ale to jsem musel udělat sám, nikomu se do toho nechtělo, protože to zrcadlo stálo asi 50 000 marek a oni se báli, že ho zkazí. Z hlediště byly vidět ležící prospekty jako vertikální malba, ostatně dokonale Italy vytvořená v duchu 19. století, namalovali i nádhernou verdiovskou oponu. V odrazu se rozmlžila i jejich určitá kýčovitost a malířské finesy. Na začátku předehry leželo zrcadlo na podlaze, nebylo tam nic než zeď a uprostřed scény chumáč šedého pletiva, na který jsem pustil zleva projekci diapozitivu nádherné kamélie. Předehra skončila, zrcadlo se zvedalo a odráželo oponu. Vtom z každé strany přišli k prospektům černě oblečení technikáři, roztrhli prospekt vedví a odtáhli ho stranou. Obnažili další prospekt, koláž z dobových galantních pohlednic, které jsem nakoupil u bukinistů v Paříži.
Sluhové přinesli stylový nábytek a na scéně bylo Casino Royale. A z těchto pohlednic jsem udělal celou Traviatu, i tu vilu jsem tam našel, ne rokokový zámeček, ale dobové venkovské sídlo. K tomu jsem namaloval na prospekt louku. Některé prospekty technikáři neodtáhli úplně ze scény, předchozí vrstvy zůstávaly částečně na jevišti, vršilo se to na sebe, konfrontovalo, mělo to atmosféru mého projekčního divadla. Poslední scéna v Casinu Royale byla jen ze svítících lustrů, takže v průmětu na zadní stěnu seděli zpěváci. Jako na lustrech. A když byl odtažen poslední prospekt, zrcadlo odráželo prostou dřevěnou podlahu. Konec iluzí, Violetta umírá ve svém letním sídle, které je už v dražbě. A pak se zrcadlo začalo napřimovat, zmenšoval se odraz podlahy a stále víc a víc zrcadlo odráželo jeviště s diváky – takže to bylo doslova nastavené zrcadlo všem, kdo sledovali ten smutný příběh – a nezasáhli. Pocit spoluviny byl umocněn i tím, že všechen mobiliář, rekvizity, kostýmy, ale i technici, zpěváci, osvětlovači, garderobiérky, prostě všichni byli společně uzavřeni spolu s diváky v tom eliptickém prostoru.“
Ke scénografii La Traviata, Giuseppe Verdi Sferisterio di Macerata 1992, režie Henning Brockhaus z knihy Josef Svoboda scénograf. Helena Albertová. Institut umění – Divadelní ústav, 2012. Praha
...Josef Svoboda...
II03-03_svoboda_square3.jpg
Portrét
Čáslavské stopy
Scénografie
UKÁZKY
Scénograf Josef Svoboda (Tv Čáslav)
Český rozhlas. Seriál k 100. výročí narození scénografa Josefa Svobody ⟶
Scénografické práce
(výběr)
Giacomo Puccini, Tosca, 1947 (Velká opera 5. května, Praha)
Wolfgang A. Mozart, Kouzelná flétna, 1957 (Národní divadlo, Praha)
John Osborne, Komik, 1957 (Národní divadlo, Praha)
Nonstoprevue in 24 scenes, 1958 (Laterna magika, Československý výstavní pavilon, EXPO 1958, Brusel)
William Shakespeare, Romeo a Julie, 1963 (Národní divadlo, Praha)
Homér, Odysseus, 1987 (Laterna magika, Palác kultury, Praha)
Johann W. Goethe, Faust, 1997 (Národní divadlo, Praha)
Graffiti, 2002 (Laterna magika, Praha)
Spolupráce
s českými režiséry
Karel Jernek
Jan Kačer
Václav Kašlík
Otomar Krejča
Miroslav Macháček
Alfréd Radok
Evald Schorm
Hanuš Thein
Petr Weigl
aj.
Spolupráce
se zahraničními režiséry
Leonard Bernstein
Armand Delcampe
Götz Friedrich
Rudolf Hartmann
Laurence Olivier
Roland Petit
Jean-Claude Riber
Giorgio Strehler
Peter Ustinov
aj.
Spolupráce na řadě významných činoherních,
operních a baletních inscenacích na celém světě
Benátky
Berlín
Londýn
Milán
Mnichov
Moskva
New York
Ottawa
Paříž
aj.
Obsáhlá monografie Josef Svoboda scénograf
autor: Helena Albertová
vydal: Institut umění – Divadelní ústav, Praha 2012