Stejně jako jiným městům ani Čáslavi se nevyhnulo několik pandemií, jež byly od středověku často chápány jako boží trest. Poslední vlna moru proběhla v 1. pol. 18. století – v Čáslavi v roce 1713 – kdy v Čechách zemřelo kolem 200 000 obyvatel. Následovala epidemie cholery v roce 1737. Jako projev díků za odvrácení nemoci se stavěly po celé Evropě na veřejných prostranstvích sloupy, které byly zasvěceny Panně Marii. Současně se užívaly i jako oltář pro venkovní bohoslužby, když byly kostely z hygienických důvodů během epidemií zavřeny. Deset a půl metru vysoký morový sloup z kutnohorského vápence byl v Čáslavi zbudován neznámým autorem v letech 1745-1746. Nikoli však jako přímá reakce na morovou ránu, nýbrž na smrtící vlny nemocí, mezi nimiž se příliš nerozlišovalo.
adresa: nám. Jana Žižky z Trocnova, Čáslav
GPS: 49.9099403N, 15.3919772E
typ objektu: pomník
stezka: A03 Historické stavby
kód objektu: A03-03
památková ochrana:
kulturní památka rejst. č. ÚSKP 29973/2-925, chráněno od 3. 5. 1958
datace: 1745-1746
text: Kristýna Svobodová, Radka Neumanová
spolupráce: Klára Fidlerová
O SLOUPU —— LETMO
Na osmiúhelníkovém podstavci stojí jehlan s hlavami andílků na obláčcích vrcholící sochou Immaculaty. Panna Marie s rukama na prsou stojí na zeměkouli se srpkem měsíce, kolem nějž se vine had jakožto symbol dědičného hříchu. Na volutách podstavce na nárožích jsou umístěny čtyři postavy světců v mírně podživotní velikosti. Svatý Jan Nepomucký je vypodobněný v kněžském rouchu s atributem krucifixu, svatý Prokop drží na vodítku čerta, který se zakusuje do světcova vrchního pláště. Čtveřici dotváří šípy pobodaný svatý Šebestián, patron chránící před morem, a svatý Florián oděný jako římský voják, patron proti požáru, s atributem hořícího domu. Tento mariánský sloup byl původně barevný (polychromovaný), což je dnes těžké si i jen představit…
O SLOUPU —— VZLETNĚ
Stejně jako jiným městům ani Čáslavi se nevyhnulo několik pandemií, jež byly od středověku často chápány jako boží trest. Poslední vlna moru proběhla v 1. pol. 18. století – v Čáslavi v roce 1713 – kdy v Čechách zemřelo kolem 200 000 obyvatel. Následovala epidemie cholery v roce 1737. Jako projev díků za odvrácení nemoci se stavěly po celé Evropě na veřejných prostranstvích sloupy, které byly zasvěceny Panně Marii. Současně se užívaly i jako oltář pro venkovní bohoslužby, když byly kostely z hygienických důvodů během epidemií zavřeny. Deset a půl metru vysoký morový sloup z kutnohorského vápence byl v Čáslavi zbudován neznámým autorem v letech 1745-1746. Nikoli však jako přímá reakce na morovou ránu, nýbrž na smrtící vlny nemocí, mezi nimiž se příliš nerozlišovalo.
Mariánský sloup v detailech
Na osmiúhelníkovém podstavci stojí jehlan s hlavami andílků na obláčcích vrcholící sochou Immaculaty. Jedná se o ikonografický typ madony, charakteristický zvláště pro barokní umění. Panna Marie s rukama na prsou stojí na zeměkouli se srpkem měsíce, kolem nějž se vine had jakožto symbol dědičného hříchu. Na volutách podstavce na nárožích jsou umístěny čtyři postavy světců v mírně podživotní velikosti. Sochy vychází, stejně tak jako madona, z ustálené ikonografické tradice barokního umění 18. století. Svatý Jan Nepomucký je vypodobněný v kněžském rouchu s atributem krucifixu, svatý Prokop drží na vodítku čerta, který se zakusuje do světcova vrchního pláště. Čtveřici dotváří šípy pobodaný svatý Šebestián, patron chránící před morem, a svatý Florián oděný jako římský voják, patron proti požáru, s atributem hořícího domu. Tento mariánský sloup byl původně polychromovaný neboli barevný, což je dnes těžké si představit.
Proměny památky v průběhu staletí
V průběhu staletí tato památka měnila svoji podobu. Při opravě roku 1854 došlo k relativně velkému zásahu, kdy byla kamenná balustráda z roku 1845 vyměněna za železnou mříž a dvě sochy stojící na antikizujících sloupech vedle mariánského (svatý Jan Křtitel a svatý Pavel) byly přeneseny ke špitálnímu kostelu sv. Alžběty v roce 1878. Poslední restaurování proběhlo pod vedením akademického sochaře a restaurátora Josefa Pospíšila z Kutné Hory v roce 2016.
Před tímto zásahem naznačoval stav památky dlouhodobé zanedbání údržby: kamenné stupně základny sloupu se v horní řadě posouvaly, do otevřených spár prorůstaly kořeny okrasných dřevin a zatékala srážková voda. Obnažený kámen byl nesoudržný, při dotyku se drolil, případně docházelo k tvorbě trhlin, jinde ho pokrývaly mechy a lišejníky, četné vysprávky postupně odpadávaly. Na kovových atributech byly ohnuté nebo odlomené články, zlacení korodovalo.
Co všechno obnáší rekonstruování takové památky?
Pečlivé restaurování konzervační metodou vrátilo mariánskému sloupu někdejší stabilitu, krásu, ba i lesk. Po mechanickém i chemickém odstranění rozsáhlých porostů mechů a lišejníků a po fixaci narušených částí původního materiálu byly odstraněny překryty nevhodných a uvolněných tmelů. Kovové atributy byly demontovány. Svatozář Panny Marie a sv. Šebestiána byly kompletně znovu pozlaceny 24 karátovým plátkovým zlatem. Obdobnou péčí a ještě zásadnější rekonstrukcí si prošly v rukou specialisty na restaurování kovu J. Rezlera i šípy sv. Šebestiána a křížek v prstech sv. Prokopa. Nakonec byla obnovena paropropustnost povrchů a zpevněn korodující kámen (viz foto s injekcí do světcova ramene). Nové i starší ponechané doplňky byly lokálně barevně doretušovány minerálními pigmenty tak, aby rozsah retuší respektoval přirozenou barevnost a dílčí barevné posuny způsobené klimatickým vlivem. Na závěr byla provedena opakovaná hydrofobizace.
Svědek mimořádného posvěcení
V roce 1863 se mariánský sloup stal ústředním svědkem mimořádné události. Přímo před ním byl slavnostně posvěcen obrovský železný kříž, který byl vzápětí vyzdvižen na věž kostela sv. Petra a Pavla, čímž byly završeny opravy chrámové věže. Při tomto výjimečném aktu jeden z pracovníků rozhodil mezi lid shromážděný na náměstí svaté pamětní obrázky a do báně, na kterou byl kříž upevněn, vložil pamětní spisy, noviny a upomínky.
ZAJÍMAVOSTI
Všichni svatí mariánského sloupu
PANNA MARIA
Panna Maria, žena Izraele, Matka Ježíše Krista, očekávaného mesiáše. Křesťané věří, že byla pannou před, při i po porodu Božího Syna, a proto je nazývána Immaculata – neposkvrněná hříchem.
SVATÝ PROKOP
Sv. Prokop pocházel z české zemanské rodiny. Stal se benediktýnem a dostal povolení k poustevničení. Usadil se v sázavských lesích, kde kolem jeho jeskyně vznikla poustevnická osada. Kníže Oldřich si jej zvolil za rádce a svým majetkem mu přispěl v r. 1032 k založení kláštera. Prokop v něm udržoval slovanskou liturgii. Jako opat řídil své mnichy pravidlem pokory a zásadou: „Modli se a pracuj!" jeho úsilím bylo: „Vše pro Boha!" Byl vlídný a štědrý a úspěšně bojoval proti zlu a ďáblovým pokušením. Je patronem Čech, tedy národní patron, proto dostal místo na čáslavském mariánském sloupu.
SVATÝ JAN NEPOMUCKÝ
Sv. Jan Nepomucký pocházel z jihozápadních Čech. Ztělesnil v sobě ideál znalce Božích tajemství, který pilným studiem a kázní usiloval o mravní dokonalost. V úřadě generálního vikáře věrně plnil povinnosti, hájil práva církve a její svobodu proti zvůli krále Václava IV. a zakusil za to od něj mnohá bezpráví. Když po velkém trýznění a mučení pro svou věrnost povolání i mlčenlivost zemřel, byl z Karlova mostu vhozen do řeky Vltavy. Máme před sebou svědectví o jeho pevné vůli zaměřené na pravdu a spravedlnost. Sv. Jan Nepomucký je patronem Čech, proto dostal místo na čáslavském mariánském sloupu.
SVATÝ FLORIÁN
Sv. Florián pocházel z Norika, území dnešního Rakouska, tehdy náležícího k Římské říši. Byl důstojníkem římské armády a sídlil v Lauriacum. Skončil u soudu v Lorch, když chtěl osvobodit křesťany patřící snad i k jeho armádě. Po trýznivém mučení pro víru byl s kamenem přivázaným k hrdlu svržen z mostu do Emže. Zemřel mučednickou smrtí v roce 304 n. l. Je patronem – hasičů, hrnčířů, kovářů, kominíků, sládků, bednářů zedníků, horníků; vzýván je jako ochránce proti suchu, ohni, povodním a neúrodě.
SVATÝ ŠEBESTIÁN
Matka sv. Šebestiána byla z Milána, otec byl úředníkem v Narboně na jihu Francie. Není zcela jisté, na kterém z těchto dvou míst se Šebestián narodil. V Římě se stal důstojníkem císařské stráže. Navštěvoval uvězněné křesťany, sytil je, těšil a povzbuzoval k vytrvalosti ve víře. Na utvrzení svých slov o ceně věčného života uzdravil z němoty Zoё, manželku kancléře, a obrátil na víru žalářníky, prefekta a další. Císař, když se dozvěděl, že Šebestián je křesťanem, rozkázal, aby svlečen byl přivázán ke sloupu a vojíni do něj stříleli šípy. Stalo se tak a vojíni jej pak v bezvědomí opustili. Irena, která jej chtěla pohřbít, zjistila, že žije, a ve svém domě jej ošetřila. Po uzdravení opět předstoupil před císaře, aby hájil křesťany, a žádal i po něm obrácení. Ten jej však dal v cirku zbičovat a dotlouci železnými sochory. Stalo se tak začátkem IV. století. Jeho tělo bylo vhozeno do stoky, ale křesťané je nalezli a pohřbili v katakombách při Via Appia v Římě. Svatý Šebestián je patronem hrnčířů, koželuhů, umírajících, vojáků, zahradníků a bývá vzýván při morových ranách.
Foto
Archiv
Detaily
Prameny
- KREMER, V. V. Děkanský chrám sv. Petra a Pavla v Čáslavi. Čáslav, 1981
- BIRNBAUMOVÁ, ALŽBĚTA Dr. Soupis památek historických a uměleckých v politickém okresu čáslavském.
Praha: Archeologická komise při České Akademii věd a umění, 1929. - POSPÍŠIL, Josef. Mariánský sloup, Čáslav – Restaurátorská zpráva. 2016
- Národní památkový ústav, Památkový katalog, www.pamatkovykatalog.cz
- Kronika města Čáslav – říjen 1971