Chrám sv. Petra a Pavla ve 20. století

V letech 1908-11 proběhla pod vedením architekta Kamila Hiberta celková rekonstrukce chrámu sv. Petra a Pavla. Památka, s níž se Čáslavané cítí být srostlí a jejíž podobu považují současné generace za neměnný obraz dávné minulosti, ve skutečnosti získala svou charakteristickou tvář až v době, již jen o pár let minuli nejstarší žijící pamětníci.

O rekonstrukci chrámu

adresa: Kostelní náměstí, Čáslav

GPS: 49.9109708N, 15.3894386E
typ objektu: církevní stavba
stezka: A03 Historické stavby
kód objektu: A03-08

památková ochrana:
kulturní památka rejst. č. ÚSKP 22699/2-922, chráněno od 3. 5. 1958

datace: 1908-1911
architekt: Kamil Hilbert

text: Radka Neumanová, Filip Velímský

O REKONSTRUKCI CHRÁMU —— LETMO

Obnova navrátila románskému kostelu typickou siluetu a vyzdvihla jeho spojení s vrcholně středověkým chrámem. Ten při svém staletí trvajícím vývoji zahrnuje architektonické formy románské, raně, vrcholně a pozdně gotické i renesanční. V interiéru, a především u mobiliáře je hojně zastoupeno i baroko. Architekt Hilbert všechny fáze respektoval a žádné nedal přednost. Odvážný byl i jeho autorský přístup ke vstupnímu portálu, nad který umístil nové pískovcové poprsí patronů kostela provedené sochařem Suchardou, jenž sv. Petra s papežskou tiárou a sv. Pavla čtoucího z knihy doplnil plastikami andělů. Ač se K. Hilbert podílel i na dostavbě katedrály sv. Víta, čáslavská rekonstrukce se považuje za jedno z jeho nejzdařilejších děl.
Rekonstrukce byla prováděna s vědomím, že zdi mohou ukrývat ostatky Jana Žižky z Trocnova. Ty byly opravdu 21. listopadu 1910 objeveny a od té doby je jejich pravost opakovaně podrobována zkoumání. Zatím žádné z nich nedokázalo husitského vojevůdce vyřadit „ze hry“ …

O REKONSTRUKCI CHRÁMU —— VZLETNĚ

V letech 1908–1911 proběhla pod vedením architekta Kamila Hiberta celková rekonstrukce chrámu sv. Petra a Pavla. Památka, s níž se Čáslavané cítí být srostlí a jejíž podobu považují současné generace za neměnný obraz dávné minulosti, ve skutečnosti získala svou charakteristickou tvář až v době, již jen o pár let minuli nejstarší žijící pamětníci.

Jsou všechny stavební slohy cenné?

Architekt za dodržení respektu k autentickému vzhledu památky tedy přistoupil k velkorysému řešení celku. Kostel znehodnocený pozdějšími přestavbami očistil od bezcenného zdiva a jednotlivé části chrámu opatřil samostatnými střechami a štíty. Románskému kostelu navrátil jeho typickou siluetu a vyzdvihl spojení románského kostela s vrcholně středověkým chrámem.

Ve chvíli, kdy byla zakázka zadávána, vedla se na poli památkové péče živá diskuze; na jedné straně byli příznivci památkového purismu, kteří zastávali metodu historizující restaurace a dogmaticky vyzdvihovali „progresivní“ umělecké slohy, ostatní styly opomíjeli a jejich „nánosy“ ze staveb odstraňovali. S jejich přístupem sympatizoval i Josef Mocker, který se v osmdesátých letech 19. století spolu s J. Zachem (ředitelem kutnohorské reálky) podílel na regotizaci interiéru čáslavského kostela a který je autorem dveří jižního portálu. Na přelomu století už ale docházelo ke kritické revizi puristického přístupu, a patrně i proto čáslavští nakonec oslovili právě Kamila Hilberta, který naslouchal nové koncepci památkové péče, již ve svém díle definoval Alois Riegl. Ten vyzdvihoval hodnotu stáří a požadavek, aby památka byla zkoumána a udržována ve své dochované, originální hmotě. Každý sloh měl podle něj svou dobovou oprávněnost a historické stavby měly být pietně restaurovány. Kamil Hilbert na tyto nové myšlenky pružně a citlivě reagoval. Zakázku na rekonstrukci čáslavského chrámu přijal roku 1905 a brzy začal s důkladným stavebně-historickým průzkumem.

Architekt Hilbert měl jasno 

Čáslavský chrám při svém staletí trvajícím vývoji zahrnuje architektonické formy románské, raně, vrcholně i pozdně gotické i renesanční. V interiéru a především u vnitřního vybavení – mobiliáře je hojně zastoupeno i baroko. Hilbert všechny fáze respektoval a žádné nedal přednost. V románské části například respektoval valenou klenbu z období renesance a nepožadoval návrat původního trámového stropu, stejně tak v raně gotickém presbytáři ponechal vrcholně gotické okenní kružby. To se zdá z dnešního pohledu jako samozřejmost, ale puristická obnova by ke stavbě takto nepřistupovala a stavba by se nám dochovala slohově méně bohatá.

Hilbert byl překvapen zachovalostí románské části stavby a chtěl románský sloh více uplatnit i na průčelích a při pohledech z exteriéru. V té době kostel sv. Michala totiž zakrývala nadezdívka a jednotící pultová střecha vedoucí od římsy kaple sv. Anny až k presbytáři.

Jedinečnost čáslavského chrámu kromě symbiózy s románským předchůdcem určil i v tom, jak časně se renesanční prvky uplatňovaly v souběhu s pozdně gotickými motivy. Svou prací chtěl Hilbert navázat na vzhled kostela z obnovy (1537–1539) po zničujícím požáru města. Nejobecněji se dá jeho přístup popsat tak, že poškozené části opravil. Tam, kde nenalezl věrohodné podklady pro rekonstrukci, použil novotvary přizpůsobené goticko-renesančnímu období – tedy prvky inspirované historií, ale s vlastním tvůrčím vkladem. Ten můžeme nejvýrazněji pozorovat a snad i nejlépe ocenit v případě krásných atikových obloučkových štítů, bez kterých si stavbu již těžko dokážeme představit.

Odvážné autorské vstupy 

Odvážný byl i autorský přístup ke goticko-renesančnímu portálu, nad který architekt umístil pískovcové poprsí patronů kostela provedené sochařem Suchardou, jenž sv. Petra se sepnutýma rukama a papežskou tiárou a sv. Pavla čtoucího z knihy doplnil po straně plastikami andělů.

Hilbertovy první architektonické návrhy nebývaly konečné a měnily se s postupným poznáváním stavby. Dost často došlo kupříkladu k zjednodušení a realizaci menšího rozsahu dekorací, než bylo původně zamýšleno. Hlavním důvodem však nebyl tlak na finanční úspory ze strany města, ačkoli ani tomu se proces rekonstrukce nevyhnul, nýbrž architektův osobní tvůrčí vývoj. Hilbert se ve své tvorbě totiž začal posouvat od secesních prvků s rozbujelými rostlinnými formami k abstrakci a geometrickým tvarům a zříkal se ornamentu ve smyslu až kubistickém.
Svůj vliv na oproštění se od zdobnosti mohlo mít i zdejší konzervativní prostředí, které obecně k secesi přistupovalo s nedůvěrou a brzdilo její nástup. Sama církev, která v době osvícenství ztratila své pozice, se snažila působit na široké masy uměním srozumitelným a tradičním, a nechtěla je tedy konfrontovat s „novotami“. Ať už byl konečný výraz jakkoli úsporný, Hilbert vždy kladl velký důraz na kvalitu materiálů a provedení prvků.

Přes konzervativismus městské rady 

Projevem výše zmíněného konzervativního purismu městské rady byl především požadavek na zbavení kostela omítky a obnažení kamenného zdiva. Kostel byl do té doby omítaný a architekt ve svém návrhu velmi jemně rozlišoval omítané a neomítané plochy a tento plošný požadavek těžce nesl.

Architektův přístup z řešení zadání byl komplexní a ač je velmi dobře znám pro obnovu památek a byl vyhledávaným památkovým architektem, jako tvůrce je přehlížen. Přitom právě v Čáslavi se jeho invence projevila naplno. Svou prací výrazně zvýšil uměleckou hodnotu památky a rozvinul ji a doplnil o umělecky hodnotnou vlastní volnou tvorbu.

Zajímavosti

Žižka? ŽIŽKA!

„Kdo ze ctitelů historie a bývalé velikosti země České nezná alespoň dle jména staroslavný kostel sv. Petra a Pavla v Čáslavi? V jeho zdech konal se památný sněm čáslavský, … zde prohlášen věrolomný Zikmund za zjevného tupitele pravd božích, za vraha cti a osob jazyka českého. Také mu odňato nápadnictví k trůnu českému a k řízení věcí zemských provedla se volba 20 nejpřednějších mužů sněmovníků, mezi něž povolán udatný rytíř Jan Žižka z Trocnova. A tělo tohoto velikého vojevůdce nalezlo po jeho smrti odpočinek pod klenbou řečeného kostela …” přesvědčoval a informoval leták o obnově chrámu z roku 1911. Takto líčí pro Čáslav osudový nález kniha pana Hořejšího:
„Stalo se tak v pondělí 21. listopadu 1910. Obnova kostela se samozřejmě prováděla s vědomím, že jeho zdi a podlahy mohou ukrývat mnohá utajená svědectví minulosti. Věděli to i dělníci, takže své zjištění okamžitě nahlásili řediteli městské spořitelny Josefu Dlabáčkovi, který byl zároveň městským archivářem a členem skupiny pověřené městskou radou hledáním Žižkova hrobu. Ve skupině působili i Kliment Čermák a V. V. Jeníček, oba c. k. konzervátoři. Je pozoruhodné a udivující, že následné vyzvednutí ostatků z výklenku i nakládání s nimi, trvající několik dní, nebylo nijak pietní, natož opatrné. Zejména první hodiny byly dost chaotické; zpráva se bleskově rozšířila městem a na ostatky se přišlo podívat hodně lidí – a většinou je brali i do ruky. Teprve odpoledne byly přeneseny, v zástěře jednoho ze zedníků (!!!), do archivu.“

Podivně běžely i další dny. Zpráva o nálezu byla poslána do tisku, ale ani třetí den se v něm neobjevila. Ukázalo se, že zveřejnění zamezil starosta. Navíc se s kostmi údajně zacházelo lehkovážně a to vzbuzovalo nedůvěru, že se jedná o kosti Žižkovy. Ona liknavost zřejmě vedl k dalšímu „objevu“ o čtyři dny později: odhalená staře vyhlížející destička hlásala, že v protější zdi jsou ukryty ostatky Jana Žižky. Až na jejím základě se starosta Zimmer dal přesvědčit a zprávu o čáslavském nálezu pustil do novin. Vše se dalo do pohybu. Z Prahy přijela vědecká komise, která sice destičku ihned vyhodnotila jako podvrh, nicméně u kostí se přikláněla k pravosti. Stín pochybností ovšem nikdy nezmizel. A tak se čas od času kalva znovu zkoumá metodami dříve neexistujícími. Zatím však vědecké výzkumy docházejí ke stejnému výsledku, a sice, že se nedá vyloučit, že by lebka nalezená v chrámu sv. Petra a Pavla mohla skutečně patřit husitskému vojevůdci a nikdy neporaženému hejtmanovi Janu Žižkovi z Trocnova.

 

Několik záznamů o proběhlých zkoumáních:
  • 22. 11. 1966 byla svolána schůzka do Archeologického ústavu v Praze, aby po 56 letech od nálezu došlo k novému přezkoumání za použití nejnovějších vědeckých poznatků a metod. Zpráva z výsledku v podstatě potvrzující závěr z roku 1911 byla projednána na radě a zveřejněna v denním tisku: „Morfologická fakta zjištění na kalvě uznání pravosti lebky Jana Žižky neodporují. Zjištěné je třeba ještě prověřit historicky.”
  • V roce 1973 byl otištěn obsáhlý článek známého českého antropologa Emanuela Vlčka týkající se nového vědeckého pohledu na čáslavský nález. Moderní výzkum současné antropologie charakterizuje podrobně zranění obou očí a potvrzuje vysokou pravděpodobnost autentičnosti nálezu.
  • 2022: Prozatím naposledy byly kalva, ostatní kosterní materiál a v původním souboru dochované organické nálezy podrobeny datování radiokarbonovou metodou, která je založena na výpočtu stáří z poklesu počtu atomů radioaktivního izotopu uhlíku 14 C v původně živých objektech. Vzorky byly u antropologického materiálu získány z kostního kolagenu. V případě kalvy laboratorní analýza stanovila kalibrované stáří do intervalu let 1305-1405 u primárního a intervalu let 1317-1410 u sekundárního vzorku. Uvedený údaj, který čáslavskou kalvu rámcově datuje do horizontu 14. až přelomu 15. století, není v zásadním rozporu s předpokládaným stářím, které by měly vykazovat jakékoliv potenciální ostatky Jana Žižky z Trocnova. Provedená analýza datuje zkoumaný vzorek kosti, v žádném případě ale neidentifikuje jeho původce, a to proto, že neexistuje jednoznačně doložený genetický materiál (DNA) původce, tj. Jana Žižky z Trocnova, ani genetický materiál jeho přímých potomků, předků či sourozenců, se kterým by šel takový vzorek komparovat.

 

Proč se Žižkovy ostatky objevily zrovna v Čáslavi?

To není zcela jasné, stejně jako důvod jejich transportu z kostela sv. Ducha v Hradci Králové, kde byl vojevůdce pochován krátce po své smrti u Přibyslavi. Soudobé historické prameny o relokaci vojevůdcových ostatků nic neví. Prvotní zmínka je obsažena až ve výrazně mladších kronikářských záznamech – přepisech a nepůsobí proto příliš věrohodným dojmem. Stejně je tomu i v případě pozdější, v Čáslavi vytvořené tradice, která spojuje přenesení ostatků s údajnými vazbami mezi Žižkou a jemu blízkým okruhem osob z řad čáslavských měšťanů, které soudobé prameny rovněž neznají a toto spojení opět žádným způsobem nepotvrzují. Potenciální přesun se nejčastěji odhaduje mezi lety 1458 a 1462, tedy za vlády „husitského krále“ Jiřího z Poděbrad. Zdánlivě k tomu nebyl žádný důvod. Objevila se však domněnka, že šlo o snahu uklidnit nového papeže Pia II. Ten odmítl prodloužit platnost basilejských kompaktát a začal vyvíjet na českého krále silný tlak na rekatolizaci Čech. Je možné, že přemístění ostatků mělo papeže ujistit, že se jeho přání bude plnit, a za tím, že proběhlo tajně, mohla stát snaha, aby v Čechách zůstal klid.

Od té doby ale opakovaně vyvstávala další otázka: zda ostatky do Čáslavi opravdu dorazily, a pokud ano, kde se nacházejí. Jisté je, že ve městě Žižkův náhrobek, respektive tzv. kenotaf – symbolická hrobka nesoucí fiktivní zpodobnění zesnulého vojevůdce, časem doplněný o další objevené relikvie (Žižkův palcát, košili, cep, talíř), opravdu stával. Jeho podrobný popis včetně citace na něm vyvedeného nápisu byl nalezen v městských kronikách a dochovaly se i jeho četné obrazové rekonstrukce zachycené na vedutách města z horizontu 17. a 18. století. Právě tento text naznačoval, že Žižkovy ostatky byly do místního chrámu opravdu jen přeneseny. Obsahoval totiž výraz „conditus est“, tedy „uložen“, místo obvykle užívaného „sepultus est“ čili „pohřben“. Současná historické bádání má nicméně za prokázané, že Žižkův druhotný hrob v Čáslavi vznikl tzv. ex-post a byl primárně spojen až s nově založeným a po vzoru světců budovaným vojevůdcovým kultem.

V době pobělohorské se horlivý stoupenec rekatolizace pokusil ostatky zničit. V náhrobku je ale nenašel, a tak nechal Žižkův pomník alespoň zbořit. Dalšímu fanatickému katolíkovi se už nějaké kosti najít povedlo a v domnění, že jde o Žižku, je nechal katem na čáslavském náměstí demonstrativně spálit.

Místo, kde náhrobek stával, můžete najít podle nástěnné malby s devíti věnci, pod kterými je mramorová deska s transkripcí nápisu z původního náhrobku.

Archiv

Čáslav. Děkanský chrám. Západní průčelí před opravou Hilbertovou. Zdroj | Převzato z knihy Soupis památek historických a uměleckých. Politický okres čáslavský. Dr. Alžběta Birnbaumová, Praha 1929 Hlavní průčelí po restauraci, r. 1911. Zdroj | Převzato z diplomové práce Kolečková-Veselá, Jana. Kostel sv. Petra a Pavla v Čáslavi a jeho obnova v letech 1908-1911 (původně SOkA Kutná Hora. "Kostel" sv. Petra a Pavla po restauraci) Fotografie kostela před restaurací, detail románské apsidy. Zdroj | Převzato z diplomové práce Kolečková-Veselá, Jana. Kostel sv. Petra a Pavla v Čáslavi a jeho obnova v letech 1908-1911. Foto K. Hilbert (1906) Fotografie kostela po restauraci, pohled ze severovýchodu. Zdroj | Převzato z diplomové práce Kolečková-Veselá, Jana. Kostel sv. Petra a Pavla v Čáslavi a jeho obnova v letech 1908-1911 (původně SOkA Kutná Hora. "Kostel" sv. Petra a Pavla po restauraci) Fotografie vstupního portálu západního průčelí kostela před restaurací. Zdroj | Převzato z diplomové práce Kolečková-Veselá, Jana. Kostel sv. Petra a Pavla v Čáslavi a jeho obnova v letech 1908-1911. Foto K. Hilbert (1906) Čáslav. Děkanský chrám. Suchardův relief nad hlavním portálem z r. 1910. Zdroj | Převzato z knihy Soupis památek historických a uměleckých. Politický okres čáslavský. Dr. Alžběta Birnbaumová, Praha 1929 Fresky na průčelní zdi vítězného oblouku. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Podhledy na restauraci kostela. Fresky na klenbě hlavní lodi. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Podhledy na restauraci kostela. Fragment fresky. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Podhledy na restauraci kostela. Stav kleneb před rekonstrukcí. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Podhledy na restauraci kostela. Fresky na klenbách. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Podhledy na restauraci kostela. Fresky na klenbách. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Podhledy na restauraci kostela. Děkanský chrám sv Petra a Pavla v Čáslavi – detaily prvků. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Děkanský chrám sv Petra a Pavla v Čáslavi – detaily prvků. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Fotografie kostela před restaurací – část hlavního průčelí Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora Fotografie kostela před restaurací – interiér. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora Návrh na obnovu kostela sv. Petra a Pavla, pohled od západu. K Hilbert, 1905. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Čáslavský kraj. Ročník 1., číslo 5. Návrh na obnovu kostela sv. Petra a Pavla, pohled od východu. K Hilbert, 1905. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Čáslavský kraj. Ročník 1., číslo 5. Návrh na obnovu kostela sv. Petra a Pavla, pohled od severu. K Hilbert, 1905. Zdroj | SOA v Praze – Státní okresní archiv Kutná Hora. Čáslavský kraj. Ročník 1., číslo 5.

Prameny

  • KOLEČKOVÁ-VESELÁ, Jana. Kostel sv. Petra a Pavla v Čáslavi a jeho obnova v letech 1908-1911. ISBN 97880-86406-69-5. Kutná Hora, 2012. 
  • HOŘEJŠÍ, Vladimír. Chrám sv. Petra a Pavla v Čáslavi na pouti časem. Čáslav, 2021-2022 
  • KREMER V. V. Děkanský chrám sv. Petra a Pavla v Čáslavi. Čáslav, 1981. 
  • ŠKRDLE, FrantDr. Čáslav. Průvodce městem a okolím. Čáslav: vydal Jos. Malý, 1935 
  • BIRNBAUMOVÁ, ALŽBĚTA Dr. Soupis památek historických a uměleckých v politickém okresu čáslavském.
    Praha: Archeologická komise při České Akademii věd a umění, 1929. 
  • POSPÍŠIL, Josef. Restaurátorská zpráva – Restaurování portálu na jižním průčelí kostela sv. Petra a Pavla vČáslaviKutná Hora, 2022 
  • Národní památkový ústav, Památkový katalog, www.pamatkovykatalog.cz 
  • Kronika města Čáslav (1963, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1971, 1972, 1973) 

Mapa


Kde najdete vstupní portál do chrámu sv. Petra a Pavla?