Evangelický kostel 1869

Evangelický kostel patří mezi významné dominanty města podílející se na jeho charakteristické siluetě. Svojí velikostí patří v Čáslavi mezi největší budovy postavené v historizujícím slohu. Nicméně ke zbudování tohoto protestantského chrámu a získání pevného místa evangelíků ve městě vedla dlouhá a nelehká cesta...  >>>

O kostele

adresa: Jana Karafiáta,
Staré Město, Čáslav 

GPS: 49.9089847N, 15.3900300E 
typ objektu: církevní stavba
stezka: A02 Architektura 2 (100-150 let)
kód objektu: A02-03

památková ochrana: 
kulturní památka rejst. č. ÚSKP 22915/2-924,
chráněno od 3. 5. 1958
   

datace: 1869 
architekt: František Schmoranz st. 

  

 

 

Evangelický kostel patří mezi významné dominanty města podílející se na jeho charakteristické siluetě. Svojí velikostí patří v Čáslavi mezi největší budovy postavené v historizujícím slohu. Nicméně ke zbudování tohoto protestantského chrámu a získání pevného místa evangelíků ve městě vedla dlouhá a nelehká cesta...

Do roku 1781 bylo evangelické hnutí v Čechách prakticky ilegální. Toleranční patent Josefa II. je sice s katolickým vyznáním konečně zrovnoprávnil, nicméně stále neumožňoval stavbu nekatolických kostelů ani vznik sborů v královských městech. Věřící se proto setkávali v provizorních modlitebnách. Na Čáslavsku takto našli útočiště v nedalekých Močovicích, kde se první bohoslužby konaly v přestavěné vyhořelé sýpce, kterou evangelíkům věnoval hrabě Auersperg. Zlepšení poměrů přinesl roku 1861 tzv. Protestantský patent, díky kterému se sídlo evangelíků mohlo přemístit do Čáslavi.

Základní kámen nového kostela byl položen roku 1864. Stavební práce ale přerušila válka mezi Pruskem a Rakouskem roku 1866, v níž Rakousko prohrálo, což mimo jiné podnítilo vznik rakousko-uherské monarchie o rok později. V té době vyhořel močovický kostel i s farou. Místní kronika tvrdí, že oheň byl zapálen „ohavnou rukou paličovou", jiné zdroje hovořily o nešťastné náhodě, kdy hospodyně v sousedním statku přepouštěla máslo a od toho vznikl požár. Zlí jazykové dokonce šířili zprávu, že kostel i faru zapálili sami evangelíci kvůli pojistce. Peníze z ní totiž nakonec posloužily částečně na stavbu kostela a fary. Další finance získal evangelický sbor od státu jako náhradu za válečné útrapy.

Čáslavský evangelický kostel byl zbudován mezi Karafiátovou ulicí a městskými hradbami na místě minoritského kláštera, zničeného za husitských válek. Navrhl jej František Schmoranz st., který působil jako městský architekt v Chrudimi, kde se výrazně podílel na podobě města po zhoubném požáru v roce 1850. Kromě toho se zasloužil i o neogotickou přestavbu nedalekého romantického zámku Žleby.

Schmoranz vyprojektoval trojlodí s pětiboce zakončeným presbytářem v neorománském stylu, pro který je charakteristický obloučkový vlys a okna zakončená půlobloukem. Hlavní západní průčelí akcentují výrazné nakoso postavené opěráky a věž se čtyřmi opěrnými věžičkami, které vytvářejí dojem romantické architektury. Ke vstupu láká sedlový ústupkový portál, jehož dveřní výplň je opatřená dochovaným historizujícím kováním. Interiér klade po vzoru protestantských kostelů důraz na účelnost, výzdoba je upozaděna.

Ze slavnosti posvěcení kostela, na něž se sjelo z Čech a Moravy několik tisíc lidí, se stala obrovská manifestace nového postavení evangelíků ve městě. Pro velký počet přítomných se konaly souběžně dvě bohoslužby, jedna uvnitř kostela a druhá venku. Kromě slavnosti vysvěcení chrámu, jenž byl prvním evangelickým kostelem v Čáslavi, se tehdy slavilo i výročí 500 let od narození mistra Jana Husa.

Starou faru byste již nenašli, nová byla na jejím místě postavena architektem Bohumírem Kozákem, synem faráře Kozáka, roku 1928. Kozák ji navrhl vedle chrámu jako funkčně řešený dvoupodlažní dům s hladkou fasádou a jehlancovou střechou. V přízemí čáslavské evangelické fary se nachází tzv. Komenského síň původně zřízená pro dobročinný spolek paní a dívek Marta, farář s rodinou bydlel v patře. Odborníci upozorňují na podobnost fary s architektovou vlastní vilou ve Střešovicích. Obě stavby vznikaly skoro současně, kolem roku 1928. Ačkoliv architekt vždy projevoval tvůrčí talent, v případě vlastního domu se jedná spíše o průměrnou architekturu.

Zajímavosti

Kterak si stavitel Schmoranz prosadil svou...

Ke kostelu se váže historka o sporu Františka Schmoranze st. a mladšího o vzhled okna v průčelí. Zajímavé svědectví o tom zanechal pamětník stavby evangelického kostela v Čáslavi:

„Plán kostela zdělal p. Šmoranc, stavitel ze Slatiňan u Chrudimě. Šmorancovi šlo o vynikající, imponující stavbu, která by se přizpůsobila celkovému pohledu na město. Evangelickým požadavkům odpovídá účelný vnitřek. Ovšem souhlasili mnozí bratři ve sboru s otcem (míněn je otec pamětníkův, pozn. red.), jenž si přál odstranění z nárysu vnitřního širokých sloupů. Bylo jisto, že budou překážeti pohledu na kazatele. Ale stavitel si právě na těchto sloupech dosti nákladných zakládal a změny nepřipustil. Právě tak se někteří zastavovali při nákladném kulatém oknu ve věži, opatřeném pestrými barevnými skly, která se musela z Německa objednat a podléhala značnému clu. Ale za nic na světě nechtěl Šmoranc od tohoto svého nápadu upustit.

Pamatuji se, jak jednou k stavbě se dostavil stavitel se svým synem, vysokoškolským architektem, jenž pobytem v Egyptě získal sobě neobvyklé znalosti orientálních slohů stavebních. Se zalíbením ukazoval jemu okno to zvenčí. Ale umělec stavitel (Schmoranz ml., pozn. red.) počal mluvit proti oknu tomu. Nepamatuji se ovšem na jeho slova, jen vím, že otec jeho briskně jej přerušil, nemile nesa, že před mým otcem svou převahu dával na jevo.

Věc se zhoršila, když se dostavil varhanář Prediger a hotovil se postaviti před okno varhany, které by je byly cele zakryly. Přivolán stavitel a nastal boj mezi ním a varhanářem. Dosti urputný. Zvítězil stavitel."

Jak si Čáslavští málem oběsili faráře...

Prusko-rakouská válka roku 1866 se stala málem osudnou faráři Nešporovi i samotnému kostelu. Císařské úřady totiž během ní vydaly nařízení, aby byli evangelíci sledováni. Patrně se obávaly, že budou evangelíci kolaborovat s nepřítelem jako ve válkách za Marie Terezie. Ve městě se kvůli tomu nakonec srotil dav, který požadoval zboření rozestavěného kostela a oběšení faráře. To se naštěstí neuskutečnilo. Farář Nešpor naopak městu pomohl, když pruská armáda obsadila Čáslav a požadovala rekvizice, na které město ekonomicky nemělo.

Jak evangelický sbor pomáhal a pomáhá potřebným

Evangelický sbor se ve městě zasloužil nejen o duchovní, ale i o komunitní život. Jeho farář František Kozák, otec slavného modernistického architekta Bohumíra Kozáka, zde založil roku 1889 ženský dobročinný spolek Marta a později sirotčinec Husův asyl. Roku 1948 státem zrušený spolek byl znovu obnoven po sedmdesáti letech a jeho členky se zavázaly svou činností nést dál krásnou myšlenku faráře Kozáka a jeho ženy Zdenky. Na pečovatelskou tradici Husova asylu navazuje od roku 1989 místní středisko Diakonie ČCE.

Archiv

Evangelický kostel při pohledu od Podměstského rybníka. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Nadhledová fotografie evangelického kostela s novou farou. Stojí už i evangelický učitelský ústav a Husův sbor. V pozadí je vidět tehdejší podoba Čeplova a Zemědělka. Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Fotografie ze stavby kostela. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D. Pohlednice vydaná nákladem J. Levého, knihkupce. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D. Kresba z r. 1906. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D. Návrh – boční pohled. Je zobrazen nerealizovaný záměr předsíní bočních vstupů. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D. Perspektiva. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D. Pohled na kostel z náměstí. Zdroj | Ze sbírky Městského muzea a knihovny Čáslav Neue protestantische Kirche in Čáslav – celková situace. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – situace. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – základy. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – půdorys suterénu. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – půdorys empor. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – půdorys krovu. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – důležité detaily. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – řez podélný. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – řez příčný (pohled ke vstupu). Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – řez příčný (pohled k závěru kostela ještě plánovanými předsíněmi bočních vstupů). Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – řez příčný (pohled k závěru kostela). Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – pohled čelní. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – pohled boční. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Neue protestantische Kirche in Čáslav – pohled zadní. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Kresba B. Kozáka z r. 1957. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Návrh topení vzduchem v kostele evang. reform. sboru v Čáslavi. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Návrh topení vzduchem v kostele evang. reform. sboru v Čáslavi. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Budova původní fary. Byla zbořena a nahrazena novou dle návrhu arch. Kozáka. Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Sborový dům krátce po výstavbě – záběr z ulice. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Sborový dům krátce po výstavbě – pohled z kostelní zahrady. Na fotografii je vidět i balkon farářského bytu. Ten byl v průběhu času odstraněn. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Snímek z interiéru s členkami spolku Marta, pro jehož účely byla Komenského síň primárně vybudována (r. 1939). Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Půdorys suterénu (souterrain), B. Kozák, leden 1928. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Půdorys zvýšeného přízemí, B. Kozák, leden 1928. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Půdorys zvýšeného podkroví, B. Kozák, leden 1928. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Řez příčný, B. Kozák, leden 1928. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Pohled severovýchodní, B. Kozák, leden 1928. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Průčelí jihovýchodní, B. Kozák, leden 1928. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Průčelí jihozápadní, B. Kozák, leden 1928. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické Průčelí severozápadní, B. Kozák, leden 1928. Zdroj | Archiv Českobratrské církve evangelické

Detaily

Prameny

  • LESÁKOVÁ, Kristýna. Architekti Josef Skřivánek a Václav Svoboda, místní stavitelé v Čáslavi. Architektura první třetiny 20. století.
    Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění, diplomová práce, 2010
  • ŠULC, Ivo, UHLÍK, Jan, UHLÍKOVÁ, Kristina. František Schmoranz st. a rod Schmoranzů ze Slatiňan. Praha, 2020
  • DOČEKAL, Pavel. 150. výročí evangelického kostela. https://www.meucaslav.cz/150-vyroci-evangelickeho-kostela/d-14817 
  • Národní památkový ústav, Památkový katalog, www.pamatkovykatalog.cz

Mapa


Kde kostel najdete?