Železniční trať Kolín–Havlíčkův Brod,
zastávka Čáslav 1869

Pohled z prostoru před nádražím. Na snímku je i přechodová lávka, která se používá do současnosti. Zdroj | Ze sbírky Městského muzea a knihovny Čáslav Pohled z prostoru před nádražím. Budova byla doplněna o boční křídla a zádveří. Zdroj | Ze sbírky Městského muzea a knihovny Čáslav Nádraží kolem r. 1890, ještě bez bočních křídel a krytého nástupiště. Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Pohled z původní přechodové lávky. Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Pohled na nástupiště r. 1945 Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Snímek zachycuje dopravu mrákotínského monolitu / obelisku na pražský Hrad roku 1925 přes čáslavské nádraží. Jedná se o vysoký štíhlý čtyřboký monolitický komolý jehlan stojící na třetím hradním nádvoří odhalený u příležitosti 10. výročí od vzniku Československa. Postaven byl jako památník padlým během první světové války. Jeho autorem je slovinský architekt Josip Plečnik a donátorem byl první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První monolit vylomený v roce 1923 se však při nehodě na cestě rozlomil a bylo nutné vylomit druhý. Ten se zdárně povedlo do Prahy dopravit a začátkem listopadu 1928 byl vztyčen. V roce 1996 na popud českého prezidenta Václava Havla byla doplněna špička (pyramidion), která byla při jeho dobývání a opracovávání v mrákotínském lomu uražena. Zdroj | Fotografie převzata z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi a text z wikipedie