Železniční trať Kolín–Havlíčkův Brod,
zastávka Čáslav 1869

Železniční dráha byla v 19. století opravdovým fenoménem. „Největší básníci a myslitelé ohlašovali při spatření prvních vlaků začátek nového úseku lidských dějin a lid pokrýval jejich tratě květy." Vlaky významnou měrou ovlivňovaly rozvoj průmyslu a zemědělství v oblastech, kterými procházely. Nejinak tomu bylo i v Čáslavi  >>>

O železnici

adresa: Tyršova 208/27,
Nové Město, Čáslav 

GPS: 49.9153022N, 15.3951283E   
typ objektu: stavby pro železnici
stezka: A01 Architektura 1 (100-150 let)
kód objektu: A01-08

datace: 1869 
architekt: Carl Schlimp 
(autor tohoto typu nádražích budov) 

Železniční dráha byla v 19. století opravdovým fenoménem. „Největší básníci a myslitelé ohlašovali při spatření prvních vlaků začátek nového úseku lidských dějin a lid pokrýval jejich tratě květy." Vlaky významnou měrou ovlivňovaly rozvoj průmyslu a zemědělství v oblastech, kterými procházely. Nejinak tomu bylo i v Čáslavi.

Díky výhodné geografické poloze v úrodném kraji byla Čáslav přirozeným centrem okolní zemědělské oblasti. Ještě před polovinou 19. století zde vznikla řada podniků zaměřených na zpracování ovoce a zemědělských plodin, jako byl například Auerspergův cukrovar a pivovar. Průmysl kvetl, populace rostla a město se začalo rozšiřovat do okolí – na severovýchodní straně dala směr jeho vývoji železnice.

Rok 1869 znamenal pro Čáslav začátek fenomenálního rozkvětu: kromě slavnostního otevření Dusíkova divadla a evangelického kostela byl dokončen úsek železniční trati z Kolína do Golčova Jeníkova přes Kutnou Horu a Čáslav, který byl součástí důležité severozápadní dráhy spojující Prahu s Vídní. Vzdálenost mezi Kolínem a Golčovým Jeníkovem projel tehdy osobní vlak za 1,5 hodiny.

S rozvojem železnic vznikla současně potřeba nádražních budov. Stavitelům se podařilo v krátké době vytvořit charakteristický drážní styl, který menším městům na železnici vtiskl jednotný ráz. Všechna nádraží tohoto typu měla vstupní halu, čekárnu, úschovnu zavazadel, provozní místnosti, služební byt, ve větších městech i restauraci. Kdo znal jedno nádraží, snadno se orientoval i jinde. Autorem univerzalizované podoby stanic pro danou dráhu byl architekt Carl Schlimp. Atmosféru takového malého nádraží z přelomu 19. a 20. století přibližuje český snímek Páni kluci s nezapomenutelnou melodií písně Nestůj a pojď v podání Václava Neckáře.

Nádražní budovu v Čáslavi charakterizuje režné cihlové zdivo s okenním a dveřním kamenným ostěním a stylizovaná konstrukce krytého nástupiště, navazující na budovu a chránící cestující před nepřízní počasí. Zastřešené nástupiště i přízemní boční křídla budovy byly přičleněny později.

Roku 1882 byla uvedena do provozu trať Čáslav – Třemošnice, která stejně jako jiné krátké jednokolejové tratě byla vybudována převážně kvůli průmyslové přepravě, konkrétně kvůli přepravě vápence z Železných hor a dalších surovin (např. z auersperského cukrovaru ve Žlebech). S rozvojem osobní dopravy se na tuto jednokolejku navlékla síť malých nádražních staveb, včetně tzv. čáslavského malého nádraží. Velkou zvláštností této dráhy bylo první použití telefonu v drážním provozu, kterým se poprvé hovořilo 17. října 1882.

Pro bezpečný přechod od hlavní budovy se postavila tehdy ojedinělá vyvýšená lávka s osvětlením. Dnes už romantický výlet lokálkou láká spíše turisty k výletu do kraje malířů - nedalekých Železných hor - či do kouzelného Chittussiho údolí.

Železnici se ve městě přikládala taková důležitost, že podle Pamětní knihy města Čáslavi měla od nádraží vzniknout jedna z nejlepších a nejreprezentativnějších ulic ve městě, budoucí Husova ulice. A tak se i stalo.

Zajímavosti

Miloš Forman: Čekání na tatínka

Matka mi neřekla, že otce zatklo gestapo. Řekla mi jen, že bude pár dní pryč, ale že se určitě vrátí. Možná tomu opravdu věřila. Kdosi jí namluvil, že se takové věci stávají a že gestapo lidi jen vyslechne a brzy propustí, takže za pár dní bude určitě otec z gestapáckého vězení v Kolíně zase doma.

Druhý den mě místo do školy odvedla na nádraží. „Tatínek se nejspíš z Kolína vrátí vlakem," tvrdila, „musíme mu jít přece naproti, kdyby přijel."

Čáslavské nádraží nebývalo nikdy příliš frekventované. Je tu pár nástupišť překlenutých lávkou. Každý den sem z Kolína, nejbližšího železničního uzlu, přijížděly tři vlaky. Organizaci železnice převzali Němci, a tak lesknoucí se černá parní lokomotiva s pěti vagony v barvě khaki přijela vždy na minutu přesně. Maminka mi svírala dlaň, zatímco lokomotiva se skřípěním zastavovala. Dívali jsme se, jak vedoucí soupravy vyhazuje na peron pytel s poštou, dívali jsme se, jak se otevírají dveře a z nich vystupují pasažéři. Nakonec z vlaku vyskočil poslední. A my tam stáli pořád dál, i když se všechny dveře opět zavřely, lokomotiva si zlobně odfrkla oblakem páry a vyrazila směrem k východu. Stáli jsme tam a zírali, jako by tatínek mohl být pořád ještě uvnitř, snad že si zdříml a zmeškal svou stanici a teď zatáhne za ruční brzdu a vyskočí ven.

„Ve čtyři přijede další," řekla maminka a kráčeli jsme zpátky domů. Ale ani tenhle vlak tatínka nepřivezl a večerní taky ne. Čekala nás dlouhá noc a další tři vlaky nazítří.

Nevzpomínám si, že bych v těch dnech vůbec chodil do školy. Připadá mi, jako bych nekonečnou řadu týdnů doprovázel matku denně na nádraží, což zřejmě nebyla pravda. V každém případě se otec neobjevil a mě už ty nezáživné cesty na nádraží začaly nudit. Už jsem nečekal vedle maminky, až vlak zastaví a všichni vystoupí. Hned jak jsme přišli, vyběhl jsem po schodech nahoru na lávku a postavil se nad hlavní kolej. Čekal jsem tam nahoře, až vlak projede pode mnou a roztřese tu rezavou železnou konstrukci, na které jsem stál, jako by ta hlomozící, funící, skřípějící železná bestie projížděla skrze mě a zahalovala mě do oblaku čmoudu, který čpěl sírou a uhlím a lnul vlhce ke kůži a na tváři zanechával mastný povlak sazí. Stál jsem v tom oblaku, a když jsem se podíval pod sebe na ubíhající stříšky vagonů, náhle mi připadalo, že se nepohybují ony, že to já se na tom železném mostku řítím vpřed a vznáším se přímo nad nimi.

Vždycky chvíli trvalo, než kouř zmizel. Po pravdě řečeno, pasažéři se vždycky vytratili rychleji než ta těžká sírovatá deka čmoudu. A pokaždé, když se kouř rozplynul, stála na vylidněném peroně maminka sama.

(z knihy Co já vím? M. Formana a J. Nováka, kráceno)

Speciál do „nové” Čáslavi

Roku 1869 začala fungovat železniční trať mezi Kolínem a Golčovým Jeníkovem, která spolu s otevřením Dusíkova divadla a evangelického kostela předznamenala zřejmě největší rozkvět v dějinách města. O padesát sedm let později se v Čáslavi u příležitosti otevření další výjimečné budovy, Vyšší hospodářské školy, konala Krajinářská všeobecná výstava, na niž se mělo sjet a také sjelo tolik návštěvníků, že pro ně byl z Prahy vypraven speciální vlak. Mapka s cestou od nádraží k výstavě upozorňovala na všechny v Čáslavi nově zbudované veřejné stavby. Turisté nevycházeli z údivu, jak s jemnou rezervovaností popisuje dobové periodikum: „Četní hosté byli mile překvapeni vzhledem města, které se za poslední doby ke svému prospěchu stále zlepšuje".

Kde v Čáslavi najdete zbytky staré železniční lávky?

Jak město Čáslav rostlo směrem k železniční dráze, začali místní čím dál víc pociťovat nevhodné umístění nádraží, které de facto přehradilo starou cestu do obce Výčapy. A tak byla roku 1909 postavena železniční lávka vedoucí od perónu hlavního nádraží do prvního patra staniční budovy lokální dráhy. Později byla nahrazena stávající širší a pevnější lávkou na druhé straně od nádražní budovy. Zbytky původní lávky se ale neztratily. Část jich byla použita pro lokální spojku do místní továrny Kosmos (dnešní Zenit) a jiná její část se dodnes klene nad původní sáňkařskou dráhou v lesoparku Vodranty.

Archiv

Pohled z prostoru před nádražím. Na snímku je i přechodová lávka, která se používá do současnosti. Zdroj | Ze sbírky Městského muzea a knihovny Čáslav Pohled z prostoru před nádražím. Budova byla doplněna o boční křídla a zádveří. Zdroj | Ze sbírky Městského muzea a knihovny Čáslav Nádraží kolem r. 1890, ještě bez bočních křídel a krytého nástupiště. Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Pohled z původní přechodové lávky. Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Pohled na nástupiště r. 1945 Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Snímek zachycuje dopravu mrákotínského monolitu / obelisku na pražský Hrad roku 1925 přes čáslavské nádraží. Jedná se o vysoký štíhlý čtyřboký monolitický komolý jehlan stojící na třetím hradním nádvoří odhalený u příležitosti 10. výročí od vzniku Československa. Postaven byl jako památník padlým během první světové války. Jeho autorem je slovinský architekt Josip Plečnik a donátorem byl první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První monolit vylomený v roce 1923 se však při nehodě na cestě rozlomil a bylo nutné vylomit druhý. Ten se zdárně povedlo do Prahy dopravit a začátkem listopadu 1928 byl vztyčen. V roce 1996 na popud českého prezidenta Václava Havla byla doplněna špička (pyramidion), která byla při jeho dobývání a opracovávání v mrákotínském lomu uražena. Zdroj | Fotografie převzata z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi a text z wikipedie

Detaily

Prameny

  • LESÁKOVÁ, Kristýna. Architekti Josef Skřivánek a Václav Svoboda, místní stavitelé v Čáslavi. Architektura první třetiny 20. století.
    Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění, diplomová práce, 2010
  • TVRDÍKOVÁ, Lada. Divadelní život v Čáslavi v letech 1869–1923. Brno: Masarykova Univerzita v Brně
    Filozofická fakulta, Kabinet divadelních studií při Semináři estetiky, bakalářská práce, 2007
  • MIŠKOVSKÝ, Pavel. Od zemské stezky k elektrické lokomotivě na okrese Kutná Hora. 1985
  • FORMAN, Miloš, NOVÁK, Jan. Co já vím? Argo, Paseka, 2013
  • Informace z webu http://zelezne-hory.aspone.cz/, autor Petr Hlavatý 

Mapa


Kde nádraží najdete?