Výstavba bloku nájemních domů pro státní zaměstnance a vojenské gážisty, v místním žargonu nazývaných „státňák", završila v roce 1925 výslednou podobu velkoměstsky vyhlížející Husovy ulice. Celkem zde vzniklo 60 bytů, jež měly poskytnout útočiště a vyšší komfort bydlení v poválečné bytové krizi. Stavba se částečně financovala z výtěžků stavebních losů >>>
Výstavba bloku nájemních domů pro státní zaměstnance a vojenské gážisty, v místním žargonu nazývaných „státňák", završila v roce 1925 výslednou podobu velkoměstsky vyhlížející Husovy ulice. Celkem zde vzniklo 60 bytů, jež měly poskytnout útočiště a vyšší komfort bydlení v poválečné bytové krizi. Stavba se částečně financovala z výtěžků stavebních losů.
Po první světové válce se stát snažil řešit prohlubující se napjatou situaci podporou výstavby levného a kvalitního sociálního bydlení. Nájemní domy v Husově ulici jsou jedním z příkladů. Polovina obytných jednotek domu měla sloužit pro státní zaměstnance a druhá pro vojenské gážisty, kteří pracovali u armády jako civilní pracovníci. Tehdejší zákon o stavebním ruchu zdůrazňoval úsporné řešení bytů a zároveň razil heslo „přímé světlo a vzduch" za cílem zlepšit hygienické poměry bytové výstavby. Nově projektovaný dům proto obsahoval 60 bytů, každý s vlastní předsíní, z toho 40 z nich o jednom pokoji a kuchyni, 20 o dvou pokojích s kuchyní. Celková dispozice zahrnovala i spíž, koupelnu, klozet a balkón, což bylo do té doby v dané třídě bydlení těžko představitelným luxusem.
V roce 1925 byl schválen projekt pražského stavitele Emila Jecha, v březnu následujícího roku byly nájemní domy dokončeny. Stavbu hodnotí sloupek v dobovém periodiku: „Architektonickým řešením dociluje projektant budovy stylu vážného, čímž uzavírá a dokončuje jednu z našich prvních hlavních tepen budovou reprezentační, tak jako docílil toho již roku loňského budovou paláce okresní nemocenské pokladny (dnešní polikliniky, pozn. red.), jímž jest též autorem."
Půdorysně členitá stavba „státňáku" zahrnuje několik k sobě řazených jednotek s vlastními čísly popisnými. Do ulice se prezentují jako jedno dlouhé horizontální průčelí s výjimkou krajní jednotky (blíže k poliklinice), která má vlastní výraz fasády a je zakončena trojúhelníkovým štítem. Hlavní průčelí rytmizují pomyslné objemné sloupy probíhající přes čtyři patra. Motivem vklíněných lomených tvarů oken a úzkých pilířů protínajících všechna podlaží architekt Emil Jech zopakoval princip, který již předtím použil v návrhu na stavbu Okresní nemocenské pokladny z roku 1923. Pojetí průčelí vychází z oficiálního stylu nové republiky a z tvarosloví předválečné architektury. Část činžovního domu s trojúhelným štítem totiž připomíná Urbánkův dům v Jungmannově ulici v Praze z let 1911-1912 od architekta Jana Kotěry. Jechem užitý princip polygonálních tvarů oken s meziokenními pilíři se pak objevuje na slavném domě U Černé Matky Boží v Celetné ulici v Praze, navrženém Josefem Gočárem ve stejné době.
Autor zde opět vytvořil monumentální stavbu, bytový dům s dynamickou a plastickou fasádou, který v době svého vzniku a v tehdejších poměrech maloměsta musel upoutat značnou pozornost. Právě působením pražských architektů, jako byl Emil Jech či Bohumír Kozák, se Čáslavi podařilo vymanit z provinčního pojetí architektury.
Zajímavosti
Jak za první republiky vypadal moderní byt?
Dispozice bytů přirozeně navazovaly na uspořádání nájemných domů v devatenáctém století, nicméně v komfortním moderním prostředí vítězila čistota, hygiena, zdraví a všestranně praktická hlediska. Koupelny a WC se stěhovaly z chodeb přímo do bytů, přežité dekorativní obklady, čalounění a závěsy vytěsnily nové omyvatelné a trvanlivé materiály a povrchy jako parkety, linoleum, xylolit, teraco, hladké omítky, rolety, deskové dveře z překližky apod. Prosadily se vestavěné skříně a průmyslově vyráběný autorský nábytek. Pro skrovné malé byty čerpali architekti s oblibou inspiraci také u vlakových kupé a kajut zaoceánských parníků (např. sklopné postele, koncentrované koupelny a wc).
Oproti devatenáctému století usilovali moderní pokrokoví architekti také o bohaté prosvětlení a provětrání prostor v bytě, čemuž napomáhaly velkorysejší a díky železobetonu volnější dispozice soustředěné okolo vzdušné haly, posuvné příčky a dveře, vyšší míra prosklení průčelí a důraz na výhled do zeleně.
Odkud se nový typ bydlení vzal?
Československo se, stejně jako celá Evropa, po první světové válce potýkalo s kritickým nedostatkem bytů. Státem subvencované, zaměstnanecké a sociální bydlení bylo tedy logickým systémovým řešením, jak snížit sociální napětí, pečovat o zaměstnance a zároveň podpořit stavební trh. Udělení státní dotace bylo pochopitelně podmíněno vysoce úsporným provedením. Na jedné straně se tak díky sociálnímu programu podařilo akcelerovat výstavbu nájemního bydlení a zajistit základní hygienické standardy, na druhou stranu se bytová výstavba začala postupně typizovat a tím ztrácela na individuálním projevu.
Kolik m2 musí stačit k životu...
Vývoj legislativních opatření a limitů stanovených pro dotované domy s malými byty výstižně zrcadlí celkovou hospodářkou situaci. Po první světové válce byla omezena podlahová plocha bytu na maximálně 80 m2 (bez započtení kuchyně a pokojíku pro služebnou), po propuknutí celosvětové hospodářské krize byl od roku 1930 limit maximálně 40 m2 na byt, snížený ještě téhož roku na 30 m2 a v roce 1934 zredukovaný dokonce na jednopokojové byty o ploše 20 m2.
Před druhou světovou válkou se hospodářská situace začala stabilizovat a v důsledku toho se zvětšovala i průměrná výměra a kvalita vybavení nově postaveného bytu. Tou dobou však už étos úspornosti, věcnosti a abstraktního výrazu přirozeně absorbovala i standardní (tj. nelevicová a nesubvencovaná) bytová produkce.
Foto
Archiv
Detaily
Prameny
- LESÁKOVÁ, Kristýna. Architekti Josef Skřivánek a Václav Svoboda, místní stavitelé v Čáslavi. Architektura první třetiny 20. století.
Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění, diplomová práce, 2010 - DULLA, Matúš. Kapitoly z historie bydlení. Praha : ČVUT Praha, 2014