Synagoga 1899

V Čáslavi koncem 19. století sídlila jedna z největších židovských komunit na počet obyvatel v Čechách. Její společenský a kulturní rozkvět mělo tehdy zpečetit zbudování synagogy. Ačkoli se na realizaci tohoto svatostánku čekalo několik let, samotná výstavba trvala pouhých šest měsíců. K jejímu započetí rozhodujícím způsobem přispěl dar rodiny Rotschildů, známé dynastie židovských finančníků. Interiér synagogy pak na přelomu století patřil mezi nejvýstavnější ve městě  >>>

O synagoze

adresa: Masarykova 111/29,
Nové Město, 286 01 Čáslav

GPS: 49.9126614N, 15.3927372E   
typ objektu: synagoga
stezka: A01 Architektura 1 (100-150 let)
kód objektu: A01-04

památková ochrana: 
kulturní památka rejst. č. ÚSKP 30068/2-3326,
chráněno od 3. 5. 1958
  

datace: 1899
architekt: Wilhelm Stiassny
stavitel: František a Josef Skřivánek

V Čáslavi koncem 19. století sídlila jedna z největších židovských komunit na počet obyvatel v Čechách. Její společenský a kulturní rozkvět mělo tehdy zpečetit zbudování synagogy. Ačkoli se na realizaci tohoto svatostánku čekalo několik let, samotná výstavba trvala pouhých šest měsíců. K jejímu započetí rozhodujícím způsobem přispěl dar rodiny Rotschildů, známé dynastie židovských finančníků. Interiér synagogy pak na přelomu století patřil mezi nejvýstavnější ve městě.

Stará židovská modlitebna v nynější Karafiátově ulici čp. 157 musela být kvůli nevyhovujícím technickým a hygienickým podmínkám uzavřena. Místní obec tedy ustanovila stavební výbor a ještě téhož roku požádala o vypracování projektu nové synagogy vídeňského architekta Wilhelma Stiassneho (1842-1910), autora známé synagogy v Jeruzalémské ulici v Praze. Jeho návrh židovská obec ihned přijala a počátkem roku 1897 jej schválil i městský úřad. Vlastní stavba však byla započata až o dva roky později. Bankovní půjčka Izraelského spolku v Čáslavi a výtěžek z veřejné sbírky zřejmě nedosáhly výše plánovaných nákladů, jejichž pokrytí nakonec završila peněžní podpora vídeňské rodiny Rotschildů. Spolupráce několika místních stavebních firem přispěla k rychlému tempu vzniku nové modlitebny. Vysvěcení se symbolickým položením závěrečného kamene proběhlo již 3. září roku 1899 za přítomnosti vysoce postavených osobností tehdejšího veřejného života, finančního rady, zemského soudního rady, představitelů města, státních úředníků, deputací všech sousedních obcí a stovek dalších. Svátek se stal ještě slavnostnějším, neboť v den vysvěcení projížděl Čáslaví císař František Josef I.

Patrová stavba synagogy s pravoúhlým závěrem byla první významnou budovou na městské okružní třídě. Dnes stojí v mírném odstupu od okolní zástavby, protože v průběhu času zmizely ploty vymezující předzahrádky. Hlavnímu průčelí dominuje sloupy podepřený maurský oblouk, prolamující se nad korunní římsu. V něm zlatým písmem září hebrejský nápis v překladu značící „Do chrámu vcházíme společně". Střed oblouku akcentuje okno ve tvaru Davidovy hvězdy, vyplněné skleněnou vitráží. Vrchol pak symbolicky korunují desky desatera.

Za zdobným exteriérem se ukrývá impozantní, leč jen částečně v původní podobě dochovaný interiér. Jednolodní prostor obemyká dřevěná galerie s vyřezávanými a malovanými prvky, která byla dle církevních zásad určena pro ženy. Spolu se shromaždištěm vybaveným řezbářsky zdobenými lavicemi činila kapacita prostoru 250 věřících. Nejposvátnějším místem chrámu byl svatostánek se svitky tóry ve východním pravoúhlém závěru synagogy, dle židovské tradice orientovaný k Jeruzalému. Jeho stěny zdobí malířsky výrazný barevný dekorativní ornament, který na dochovaném dřevěném kazetovém stropě přechází v symboliku židovskou, doplněnou secesními motivy.

Z architektonického hlediska čáslavská synagoga představuje dialog historizujících forem s maurskými a orientálními vlivy. Svojí kvalitou se řadí mezi přední budovy tohoto typu v Čechách. K její stavbě bylo využito moderní technické řešení v podobě nosné ocelové konstrukce stropu, což bylo pro sakrální architekturu v dané době ojedinělé. Svému původnímu účelu sloužila však jen necelé půl století. Následkem druhé světové války se zpečetil její osud i osud celé židovské obce v Čáslavi. Davidova hvězda byla na několik desítek let zazděna.

Zajímavosti

Smuteční síň, skladiště nebo galerie?

Když synagoga za druhé světové války přestala sloužit svému účelu, objevil se návrh na její zboření. Po dlouhých jednáních o využití synagogy jako místa pro pohřební obřady z tohoto záměru sešlo. Za okupace a v poválečném období sloužil židovský chrám jako skladiště i obydlí, proto má dodnes i číslo popisné, a to 111. V roce 1958 se synagoga stala chráněnou kulturní památkou, do níž bylo o dva roky později umístěno odkladiště místního podniku Kosmos, jehož zakladatelem byl paradoxně místní Žid Emil Pick (1865-1945). V roce 1970 v prostorách synagogy byla zřízena Galerie Jindřicha Pruchy.

Davidova hvězda, nebo městský znak?

V době, kdy se synagoga proměnila v galerii (1970), bylo okno ve tvaru Davidovy hvězdy v průčelí nahrazeno mozaikou Františka Tesaře zpodobňující městský znak. Ta se dnes nachází na boční fasádě nové radnice v areálu bývalých Žižkových kasáren. Davidova hvězda se do průčelí vrátila po zrestaurování synagogy v roce 2004.

Odboj, koncentrák, nebo RAF?

Osudy židovských obyvatel Čáslavi za druhé světové války se bohužel nijak neliší od těch z jiných koutů republiky i Evropy. Jeden příběh je ale přece jen výjimečný. Příběh Ivo Engländera, nadaného chlapce, který do primy gymnázia na protější straně ulice nastoupil o rok mladší než jeho spolužáci. O to hůře se o čtyři léta později vyrovnával s vyloučením ze studií kvůli svému položidovskému původu. Když i jeho tatínek přišel s okamžitou platností o místo, rostla v Ivovi nenávist a rodiče se začali obávat, že se "do něčeho zaplete". A tehdy přišla nabídka, která Iva Engländera ušetřila popraviště, na němž pro odbojovou činnost skončil svůj život jeho třídní profesor Jaroslav Pacák, i koncentračního tábora, kterým si prošel jeho otec a bez návratu též spolužák Jiří Eisner.

Přes rodinného přítele poslali Engländerovi svého jediného syna "za pět minut dvanáct" na studia do Velké Británie, kde po absolvování Great Ayton College začal studovat chemii na technice v Birminghamu. V pouhých sedmnácti letech se přihlásil jako kadet do anglického královského letectva a po řadě výcviků byl přidělen ke slavné 311. československé bombardovací peruti RAF, kde sloužil jako četař navigátor.

Na Nový rok 1945 vzbudí Ivovu maminku v Čáslavi děsivý sen. O skalnatý útes orknejského ostrova Hoy se v husté mlze a sněhové vánici při marném pokusu o nouzové přistání roztříští jeho bombardér. "Na vojenském hřbitově v Tain přibylo několik dalších bílých pomníčků s československým vojenským znakem. Na jednom z nich je i jméno Ivovo."

Archiv

Nadhledová fotografie, kde je v zadním plánu vidět budova synagogy. Kousek za nádražím už město končí a pokračují jen pole. Zdroj | Převzato z facebookové skupiny Památky a dějiny města Čáslavi Rudolfova třída se synagogou. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D. Fotografie exteriéru stavby s původním oplocením. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., původní zdroj Městské muzeum a knihovna Čáslav Fotografie původního interiéru stavby s mobiliářem. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., původní zdroj Státní okresní archiv Kutná Hora Detail z interiéru. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., původní zdroj Státní okresní archiv Kutná Hora Fotografie exteriéru z cca 70. let 20. století – v době, kdy sloužila jako Galerie Jindřicha Pruchy bylo okno ve tvaru Davidovi hvězdy v průčelí nahrazeno mozaikou Františka Tesaře zpodobňující městský znak. Ta se dnes nachází na boční fasádě nové radnice v areálu bývalých Žižkových kasáren. Zdroj | foto archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., text – z knihy Čáslav proměny města, 2013, ISBN 978-80-260-3823-8 Detailní foto mozaiky po transferu na fasádu Městského úřadu. Zdroj | Webové stránky Městského muzea a knihovny Čáslav Patrně skica možných úprav synagogy pro účely smuteční síně. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., původní zdroj Státní okresní archiv Kutná Hora Půdorys přízemí, r. 1897. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., původní zdroj Státní okresní archiv Kutná Hora Půdorys galerie. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., původní zdroj Státní okresní archiv Kutná Hora Západní průčelí synagogy – plán rekonstrukce. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., původní zdroj Státní okresní archiv Kutná Hora Západní průčelí synagogy. Zdroj | archiv Marka Laueramanna, ředitele Nadačního fondu dr. Dagmar Lieblové Pohled boční – výřez. Zdroj | archiv Mgr. Filipa Velímského Ph.D., původní zdroj Státní okresní archiv Kutná Hora Řez synagogou. Zdroj | archiv Marka Laueramanna, ředitele Nadačního fondu dr. Dagmar Lieblové Řez synagogou. Zdroj | archiv Marka Laueramanna, ředitele Nadačního fondu dr. Dagmar Lieblové

Detaily

Prameny

  • LESÁKOVÁ, Kristýna. Architekti Josef Skřivánek a Václav Svoboda, místní stavitelé v Čáslavi. Architektura první třetiny 20. století.
    Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění, diplomová práce, 2010
  • KAŠPAROVÁ-LAUERMANN. Židé v Čáslavi a Uhlířských Janovicích: zapomenutí sousedé. Kutná Hora, 2007
  • Národní památkový ústav, Památkový katalog, www.pamatkovykatalog.cz

 

 

Mapa


Kde synagogu najdete?