Přední secesní stavba v Čáslavi měla sloužit nejen k zdokonalování těla i ducha, ale i k pěstování společenského života ve městě. Každoročně se tu konaly maškarní bály, tzv. šibřinky, promítalo zde druhé čáslavské kino Bio Sokol a s vůbec největší náruživostí sokolové provozovali loutkové divadlo – za první republiky se dopracovali dokonce ke stálé loutkové scéně pro 250 diváků >>>
adresa: Masarykova 471/34,
Nové Město, 286 01 Čáslav
GPS: 49.9115522N, 15.3932986E
typ objektu: sokolovna, tělocvična
stezka: A01 Architektura 1. (100-150 let)
kód objektu: A01-03
památková ochrana:
kulturní památka rejst. č. ÚSKP 26905/2-3334,
chráněno od 3. 5. 1958
datace: 1911
architekt: Jan Vejrych
stavitel: Josef Skřivánek
Přední secesní stavba v Čáslavi měla sloužit nejen k zdokonalování těla i ducha, ale i k pěstování společenského života ve městě. Každoročně se tu konaly maškarní bály, tzv. šibřinky, promítalo zde druhé čáslavské kino Bio Sokol a s vůbec největší náruživostí sokolové provozovali loutkové divadlo – za první republiky se dopracovali dokonce ke stálé loutkové scéně pro 250 diváků.
Již v roce 1893 místní Tělocvičná jednota Sokol utvořila stavební družstvo pro výstavbu sokolovny s vírou, že „jako fénix zvedne se nádherná a pyšná budova tělocvičny, od níž slibujeme si všichni nové obrození a utužení našeho života společenského." Vzhledem k nedostatku finančních prostředků se však realizace záměru časově prodlužovala.
Během několika let za sebou se ve městě uskutečnila řada sokolských slavností na podporu veřejné sbírky. Přistoupit k realizaci umožnily ale až podmínky v roce 1908, kdy se pro stavbu podařilo získat pozemek zahrady Čtenářské besedy (dnes zvané pouze Beseda), která navazovala na hlavní budovu Dusíkova divadla.
Tělocvičná jednota Sokol vypsala veřejnou soutěž, která byla obeslána dvanácti návrhy, jejichž plány i s modely mohla veřejnost zhlédnout v zasedací místnosti radnice. První cenu obdržel architekt Josef Paska z Loun, druhou architekti Kavalírové z Prahy. Nakonec byl ale zvolen projekt osvědčeného architekta Jana Vejrycha, který předtím navrhnul budovu místní pošty a v té době měl za sebou řadu velkých realizací, mimo jiné radnici v Pardubicích či slavný pražský hotel Paříž. Stavební práce na sokolovně pak byly zadány místnímu architektu Josefu Skřivánkovi.
Mohutná dvoupodlažní stavba s mansardovou střechou se navlékla na pomyslnou šňůru budov okružní Rudolfovy třídy, dnešní Masarykovy ulice, a zakončila stavební blok zahrnující městské divadlo a bývalou Čtenářskou besedu.
Budovu s přibližně obdélníkovým půdorysem gradují z boční strany štíhlé nárožní věže, z nichž jedna v sobě skrývá elegantní zakřivené schodiště. Věže mezi sebou svírají konvexně prohnutý segment, v němž je v přízemí interiéru situováno pódium hlavního sálu a v patře pak sklenutý prostor pro hudebníky. Výrazným prvkem je i divácká galerie obkružující celý prostor hlavního sálu, který stále slouží jako tělocvična i společenský sál.
Secesní tendence lze pozorovat především na fasádě a částečně ve štukové výzdobě interiéru. Mezi výrazné architektonické prvky provedené v tomto stylu patřila i kovová prosklená markýza nad vstupem, která byla bohužel snesena. Regionální tradicionalismus a konzervatismus maloměsta se uplatnily zejména v interiéru, kde nad výzdobou secesní převažuje repertoár historizující.
Díky Tělocvičné jednotě Sokol získala Čáslav jednu z nejreprezentativnějších veřejných budov ve městě. V roce 1932 byla na počest zakladatele Sokola Pražského, dr. Miroslava Tyrše, mimo jiné i čestného člena čáslavské sokolské jednoty, umístěna na fasádu jeho pamětní deska.
Zajímavosti
Co se ukrývá v základech? aneb Tajemství měděného pouzdra
Slavnost položení základního kamene na zahradě Čtenářské besedy 7. srpna 1910 byla provázena hudbou, divadlem a tombolou a zakončena ohňostrojem. „Přáním občanstva" bylo uložení pergamenových archů s vlastnoručními podpisy občanů. Kdo se chtěl zvěčnit, mohl se předem podepsat v jednotlivých čáslavských obchodech, kam byly pergameny svěřeny. Při pokládání kamene pak sokolové vložili do základů měděné pouzdro obsahující pamětní listinu, podpisy, dobové noviny, peníze a pohlednice města. Základní kámen sokolovny leží ve čtyřmetrové hloubce pod chodníkem.
Loutkové divadlo aneb Když se spojí sokolové, železničáři a krejčí
Loutkové divadlo se v malém sále sokolovny začalo hrát nedlouho po jejím otevření v r. 1911. Původní soubor loutek, s nímž sokolové vystupovali, byl poměrně opotřebovaný, jelikož jej Sokol Čáslav koupil z druhé ruky od zaměstnanců železnice. Místní krejčí ale loutkám ušil nové kostýmy, a tak se divákům přece jen představily jako nové.
Pravidelná nedělní odpolední představení byla v průběhu I. světové války přerušena, po válce se ale začalo hrát o to intenzivněji. V roce 1922 vznikla v sokolovně dokonce stálá loutková scéna s 250 místy. V repertoáru měli místní loutkáři hry lidové i historické a samozřejmě také pohádky, nejvíce ze všech si diváci žádali Oldřicha a Boženu aneb Založení posvícení Svatováclavského. Ročně se tehdy v sokolovně odehrálo 40–80 loutkových představení.
Po II. světové válce se podařilo loutkové divadlo v Čáslavi ještě na čas oživit, ovšem v průběhu 50. let zaniklo úplně. I přes svou poměrně krátkou existenci měla loutková knihovna Sokola více než 600 svazků divadelních her.
Kdo v sokolovně netančil, jako by v Čáslavi nežil
Každou podzimní sobotu po mnoho desítek let zářila okna sokolovny do čím dál temnějších večerů jasněji než jindy a na ztišené Masarykově ulici se ozýval klapot podpatků a tu a tam se mihla bílá rukavička. Šibřinkám i plesům v sokolovně odzvonilo už dávno, kdežto taneční kurzy pro mládež se zdály být nesmrtelné. V celé Čáslavi byste těžko hledali taneční střevíc, který by se někdy nesnažil do zdejších parket vydupat vzorové valčíkové raz-dva-tři- á -dva-tři. Sokolovnou protančily snad všechny žijící čáslavské generace. Jen ti nejmladší už plesají v Grandu.
Foto
Archiv
Detaily
Prameny
- LESÁKOVÁ, Kristýna. Architekti Josef Skřivánek a Václav Svoboda, místní stavitelé v Čáslavi. Architektura první třetiny 20. století.
Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění, diplomová práce, 2010 - Národní památkový ústav, Památkový katalog, www.pamatkovykatalog.cz