Dusíkovo divadlo je čtvrtým nejstarším a prvním „venkovským" kamenným divadlem v Čechách a mezi čáslavskými stavbami má rozhodně nejbohatší a nejpohnutější historii, jež si nezadá s osudy Národního divadla v Praze. I ono vzniklo díky značnému úsilí mnoha nadšených lidí, i ono přestálo fatální požár. Jeho dnešní vzhled odpovídá převážně podobě budovy obnovené právě po vyhoření roku 1923 >>>
adresa: Masarykova 194/36,
Nové Město, Čáslav
GPS: 49.9111786N, 15.3938028E
typ objektu: divadlo
stezka: A01 Architektura 1 (100-150 let)
kód objektu: A01-02
památková ochrana:
kulturní památka rejst. č. ÚSKP 10099/2-4253,
chráněno od 24. 1. 1993
datace:
1869 otevření
1924 znovuotevření
2012 přístavba
architekti:
1869 Josef Spudil
1888 František Tetřev
1910 Josef Skřivánek, Jan Vejrych
1924 Josef Skřivánek, Václav Svoboda
2012 Aleš Burian, Architektonická kancelář BURIAN-KŘIVINKA
Dusíkovo divadlo je čtvrtým nejstarším a prvním „venkovským" kamenným divadlem v Čechách a mezi čáslavskými stavbami má rozhodně nejbohatší a nejpohnutější historii, jež si nezadá s osudy Národního divadla v Praze. I ono vzniklo díky značnému úsilí mnoha nadšených lidí, i ono přestálo fatální požár. Jeho dnešní vzhled odpovídá převážně podobě budovy obnovené právě po vyhoření roku 1923.
Myšlenka postavit v Čáslavi samostatnou divadelní budovu, která by současně byla pomníkem slavnému čáslavskému rodáku, preromantickému hudebnímu skladateli a klavírnímu virtuosovi Janu Ladislavu Dusíkovi (1760-1812), vznikla již v roce 1865 mezi čáslavskými ochotníky. Ti zprvu působili v sále hostince U Kraleviče (dnešní hotel Grand), kde museli platit nájem a často stavět a rozkládat jeviště. Rozhodující podnět ke změně nakonec zavdal tamější hostinský, „a to pro rozličné nepříjemnosti v místnostech divadelních" i proto, že „také místnost nedostačovala ani ochotnictvu ani obecenstvu, jsouc nerozsáhlá a nízká."
O dva roky později se započalo s realizací podle návrhu místního stavitele Josefa Spudila, který pro divadlo vytvořil dokonce i oponu a veškeré jevištní dekorace.
Divadlo se poprvé slavnostně otevřelo veřejnosti 28. února 1869 za doprovodu veselohry Františka Jeřábka s názvem „Cesty veřejného mínění". Jak s oblibou říkala dlouholetá ředitelka Dusíkova divadla Eva Albrechtová: „Když v květnu 1868 František Palacký, Bedřich Smetana a další význační mužové poklepávali na základní kámen pražského Národního divadla, v Čáslavi už probíhaly dokončovací práce."
Hlavní průčelí divadla situoval Spudil do Dusíkovy ulice, zatímco v části budovy obrácené do Rudolfovy třídy (dnešní Masarykovy ulice) se nacházel vstup do Čtenářské besedy a prostor zpěváckého spolku Hlahol. Podle perokresby J. Dobše z roku 1868 měla fasáda novogotický ráz s neorománskými prvky. Za necelých dvacet let však už byly třeba první stavební úpravy, které proběhly podle projektu inženýra Františka Tetřeva, který ve městě navrhl i muzeum. Průčelí do Dusíkovy ulice se prodloužilo po obou stranách a v rozích se přistavělo schodiště s přímými východy do ulice. Obloučkový vlys byl částečně omezen a fasáda se stala celkově jednodušší. K jevišti bylo přistavěno skladiště, dvě šatny a další zázemí.
Nad historický hlavní vstup divadla byla roku 1896 umístěna pamětní deska z hořického pískovce s podobiznou Jana Ladislava Dusíka, po němž je divadlo pojmenováno.
Nešťastnou náhodou na Nový rok 1923 budova tragicky vyhořela. Zbyly jen holé zdi a železobetonová konstrukce galerie. Po požáru se projevila silná vůle ihned zahájit kroky k renovaci. Na znovuobnovení přispívali místní obyvatelé i lidé z okolí a především ochotnické divadelní spolky. Pro návrh na obnovu bylo osloveno sedm firem, zvítězil projekt architektů Josefa Skřivánka a Václava Svobody. Za poměrně krátkou dobu se podařilo divadlo díky solidaritě Čáslavských opět obnovit. Výstavby se zúčastnili hlavně místní řemeslníci. „Bezmezná, nadšená a bezpříkladná obětavost všech spolupůsobily, že můžeme slavit v tak krátké době vzkříšení našeho divadla! Jako pták Fénix vyrostlo z popela nádhernější, krásnější, než bylo. Každý snad přispěl hřivnou k jeho znovuvybudování."
Dne 16. března 1924 bylo divadlo slavnostně znovu otevřeno Jiráskovou Lucernou. Fasáda byla nově zdobena štukovými horizontálními pásky a ženskými maskarony v duchu tehdy v Čechách doznívající secese prolínající se s prvky stylu art deca. Nejvíce se proměnila podoba interiéru. Hlediště získalo nový výraz s kontrastní barevností původně starorůžových, později temně červených stěn a bílých detailů. Balkony s širokými bílými štukovými pásy podepírají jednoduché hladké sloupy s hlavicemi dekorovanými zlacenými blanitými listy. Tyto motivy vypovídají o tehdejším obdivu exotiky, konkrétně Egypta.
Ve 30. letech byla upravena a o nástavbu navýšena Beseda. Po druhé světové válce se pracovalo s razantním návrhem na přestavbu inženýra A. Palusky a Jaromíra Jiráska, ve kterém se promítly předválečné architektonické tendence jako funkcionalismus a neoklasicismus. Součástí nekompromisního návrhu byla i studie interiéru, v němž se měly mimo jiné objevit nástěnné malby s motivy z českých dějin. Předložená úprava, která by bývala definitivně setřela původní charakter divadla, se nakonec nerealizovala.
Za poslední výraznou rekonstrukci a dostavbu v letech 2011-12, vyžádanou zastaralým zázemím a vybavením, vděčí Dusíkovo divadlo brněnské architektonické kanceláři Burian-Křivinka. Rekonstrukce proběhla pod vedením autora stavby Aleše Buriana ve spolupráci s Radkou Neumanovou a od roku 2016 pokračovala dílčími opravami (fasáda, foyer). V průběhu roku 2021 pak proběhly stavební úpravy hlavního sálu. Díky těmto zásahům získalo divadlo nejen Novou scénu (svou třetí), ale potvrdilo i status divadla jako živého organismu, který se neustále kulturně i stavebně rozvíjí.
Zajímavosti
Kdo je tady stavitel? aneb Jak si Čáslavští na divadle trochu přidali...
Původní rozměry základů Dusíkova divadla byly 7 x 4 sáhy. Při jejich vyměřování ale došlo ke změně. Údajně měšťan Jan Písek popostrčil kolíky ze 7 sáhů na 12 a na šířce ze 4 na 7, aby Čáslavským dopřál divadlo co největší. Stavitele Josefa Spudila to podle Klimenta Čermáka pořádně rozčílilo. „Teď již každý švec chce býti inženýrem," zvolal popuzeně na adresu měšťana Píska. Ve skutečnosti se ale rozměry budovy změnily jen na délce. Stavba byla údajně delší o 2 sáhy, než bylo zakresleno v projektu.
O divadelním přátelství, které vzniklo z nedostatku peněz a ubytovacích kapacit
V dubnu 1883 si čáslavští ochotníci pozvali Švandovu divadelní společnost, která tu odehrála několik představení, např. Prodanou nevěstu. Jejich prvotním zájmem bylo na hostování Švandovy společnosti vydělat co nejvíce peněz. Potřebovali totiž pokrýt dluhy stavebního fondu Dusíkova divadla. Jelikož divadlo nemělo žádné ubytovací kapacity, museli být herci Švandovy společnosti po několik dní ubytováni přímo u čáslavských měšťanů. A tak byl původní zištný zájem brzy zapomenut a mezi čáslavskými ochotníky a členy Švandovy společnosti se zrodilo silné přátelské pouto, které vydrželo dlouhé roky. Na nádraží se s odjíždějícími herci přišly rozloučit stovky lidí! Pavel Švanda nechal dokonce v Čáslavských listech otisknout toto poděkování ochotníkům a čáslavským měšťanům: „Tisíceré díky za skvostné přijmutí a pohoštění mé společnosti. Všichni jsou nadšeni spanilomyslností čáslavských hostitelů a proklamují tento výlet za nejskvělejší, jaký kdy vůbec konali."
Těžký život divadelního nápovědy
Nejdůležitější, a proto nejlépe placenou osobou v ochotnickém souboru byl před 150 lety nápověda. Důvodem jeho nepostradatelnosti byla četnost představení a omezené příležitosti zkoušet. Z počátku se hrálo přibližně dvakrát měsíčně po pouze dvou či třech zkouškách, které navíc probíhaly po nocích. Vyšší gáži než herci dostával nápověda také proto, že nejvíce trpěl výpary z petrolejových lamp, jimiž bylo divadlo původně osvětleno. Jejich vdechováním se mohl přiotrávit, ba i omdlít.
Nápověda byl tedy vždy postavou potřebnou, leč také neoblíbenou. Po každém představení mu ochotníci, kteří se scházeli v Besedě, aby představení rozebrali, přiřkli všechny chyby. Někteří nápovědové si našli svérázný způsob, jak jim to oplatit. Například Ladislav Král byl pověstný tím, že herce zkoušel z textu během představení. Ti, kteří svůj text neznali, slyšeli z nápovědní budky jen jeho výsměch.
Foto
Archiv
Detaily
Prameny
- TVRDÍKOVÁ, Lada. Divadelní život v Čáslavi v letech 1869–1923. Brno: Masarykova Univerzita v Brně
Filozofická fakulta, Kabinet divadelních studií při Semináři estetiky, bakalářská práce, 2007 - LESÁKOVÁ, Kristýna. Architekti Josef Skřivánek a Václav Svoboda, místní stavitelé v Čáslavi. Architektura první třetiny 20. století.
Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění, diplomová práce, 2010 - JIRÁSEK, Jaromír. Dusíkovo divadlo v Čáslavi. Čáslav, 1946
- Národní památkový ústav, Památkový katalog, www.pamatkovykatalog.cz