O statečné paní Štěbetové
aneb Kdo nenajde v hrobě klid

Pod čáslavskými hradbami bývalo místo zvané Pusták, jemuž se lidé hlavně v noci raději vyhýbali. A když přece museli jít za tmy kolem, křižovali se a svěřovali do ochrany Panenky Marie. Na tomto místě totiž strašilo. Z opuštěného domu se ozývaly srdceryvné vzdechy a úzkostné volání. V oknech se objevovalo přízračné světlo  >>>

Pověst

adresa: kostel sv. Alžběty,
Nazaret, Čáslav

GPS: 49.9139147N, 15.3875403E
stezka: S01 Pověsti
kód objektu: S01-04

autorka převyprávění: Klára Fidlerová
autorka ilustrací: Nora Procházková

Pod čáslavskými hradbami bývalo místo zvané Pusták, jemuž se lidé hlavně v noci raději vyhýbali. A když přece museli jít za tmy kolem, křižovali se a svěřovali do ochrany Panenky Marie. Na tomto místě totiž strašilo. Z opuštěného domu se ozývaly srdceryvné vzdechy a úzkostné volání. V oknech se objevovalo přízračné světlo.

Pár let či snad jen měsíců předtím bylo na Pustáku opravdu jen pusto. Žádné stavení, žádné strašidelné úpění, klidné místo pro život. Tehdy pozemek koupil „stavitel" Štěbeta, ztepilý muž v nejlepších letech, který si své přízvisko vysloužil tím, že dohlížel na vše, co se ve městě budovalo nového. Na pěkném místě pod hradbami hodlal postavit dům pro sebe a svou krásnou mladou ženu.

Náhoda tomu chtěla, že ve stejné době ho městští radní pověřili opravou a rozšířením nedalekého kostela sv. Alžběty. Při pohledu na hromady cihel a kamení, které dal ke hřbitovu nad údolím Brslenky navézt, napadla stavitele Štěbetu nebezpečná myšlenka:

„Tolik materiálu! Jak ten by se hodil na nový dům! Když kostelu uberu ze všech stran kousek, nikdo nic nepozná. Dohlížitelem na řádnost stavby jsem tu já a radní mi důvěřují, ani je nenapadne mě kontrolovat."

A tak kámen a cihly, o které kostelíček okradl, převezl uprostřed noci na svůj pozemek pod hradbami (ženě o tom ani muk) a pak už jen sledoval, jak pod rukama šikovných zedníků roste vytoužené rodinné hnízdečko.

... kámen a cihly převezl ... 



A protože láska hory přenáší a poskládat pár cihel je pak pro ni hračka, stál Štěbetův nový domov nakonec dřív než kostelík svaté Alžběty, a Štěbetovi se hned stěhovali. Žena jenom kvetla. Krásný dům všichni chválili, jenom Štěbeta odvracel zrak a před lichotkami si zacpával uši. Dosud houževnatý stavitel začal očividně scházet.

Nejprve ztratil jiskru v oku, pak se mu vytratila zdravá barva i úsměv z tváří, práci na kostele svaté Alžběty se vyhýbal, zhubl a ploužil se jako duch, až ulehl nadobro nemocný. Trápilo ho svědomí. Černé tajemství mu do duše vypálilo díru, do níž se propadla všechna jeho síla, zdraví i dobré skutky. Ať se hodná manželka starala, jak chtěla, svému muži už pomoci nedokázala.

Celá nešťastná se po pohřbu přestěhovala ke svým rodičům. Tehdy začali lidé ve Štěbetově domě pozorovat světlo a slýchat děsivě úpěnlivé volání:

„Má drahá věrná manželko!"

Štěbetova duše nenacházela pokoje.

 

 ... tehdy začali lidé ve Štěbetově domě pozorovat světlo ... 
 

Když se o strašidelných úkazech dozvěděla mladá vdova, byla si jistá, že duše jejího manžela potřebuje pomoci a hned se rozhodla v opuštěném domě sama přenocovat. Sousedé ji od toho zrazovali, rodiče prosili, ať nedává všanc svůj mladý život, ale Štěbetovou nemohlo už nic zviklat. Následující noci se uložila do staré manželské postele a v napjatém tichu čekala.

... následující noci se uložila do staré manželské postele a v napjatém tichu čekala ...

... následující noci se uložila do staré manželské postele a v napjatém tichu čekala ...

 

O půlnoci se rázem rozletěly všechny dveře v domě, svíce divoce zaplály a v jediném závanu ledového vzduchu zhasly, v přízračném světle se objevil Štěbetův duch.

„Má drahá věrná manželko," zasténal s bolestí i něhou v hlase.

„Můj milý muži, proč tu bloudíš? Copak nemáš v hrobě klid?" zeptala se odvážně přece jen polekaná vdova.

„Nemám, i když po ničem jiném už netoužím."

„Jak můžu tvou uvězněnou duši osvobodit?" odhodlala se žena.

Duch zaváhal.

„Rozboř tento prokletý dům a obětuj mi svůj svatební závoj. Odnes v něm kameny a cihly z našeho domu ke kostelu sv. Alžběty, kam patří... odkud jsem je vzal... a nech kostel dostavět za peníze, jež ti po mně zůstaly. To jediné spasí moji hříchem obtěžkanou duši," řekl Štěbetův duch a s posledním prosebným pohledem zmizel.

 ... a nech kostel dostavět ...

 ... a nech kostel dostavět ...

 

K údivu všech čáslavských obyvatel bylo Štěbetovo nádherné stavení hned druhý den srovnáno se zemí. Mladou paní Štěbetovou pak po mnoho dalších dní vídali, jak mlčky, bez jediného povzdechnutí nosí v hebounkém svatební závoji kameny a cihly ze zbořeniště ke svaté Alžbětě. Soucítili s ní, obdivovali ji a staviteli Štěbetovi odpustili.

Jen místu, kde stával jeho dům, se ještě dlouho vyhýbali, a tak se opuštěný kousek země pod hradbami stal Pustákem.

 

Zajímavosti

Životní příběh svaté Alžběty

Alžběta Durynská (1207-1231), byla uherská (neboli maďarská) princezna, která se ve 14 letech provdala za německého vévodu Ludvíka. Byla to láska na první pohled. Ludvík své mladé ženě důvěřoval a ve všem ji podporoval. Proto když musel na dlouho odcestovat do Itálie, svěřil Alžbětě správu své země. Durynsko právě postihly povodně a mor a Alžběta, která se zhlédla v chudobném ctnostném životě tak, jak jej kázal sv. František z Assissi, rozdala potřebným, co mohla: prodala své slavnostní oděvy, klenoty a nechala postavit špitál, kam denně docházela ošetřovat nemocné.

O rok později Ludvík zemřel a Alžbětě se zhroutil svět. Rodina ji chtěla znovu provdat, a dokonce ji kvůli tomu věznila, ale Alžběta tvrdošíjně odmítala. Nakonec se stala jeptiškou a pod hradem Marburg nechala zbudovat další špitál, v němž sama pomáhala ošetřovat ubohé, vařila a posluhovala, dokud ve věku 24 let nezemřela, buď na mor, anebo fyzickým vyčerpáním.

Sv. Alžběta je proto patronkou nemocnic, zdravotních sester, umírajících dětí, bezdomovců, ale také třeba nejmladších skautek-světlušek. Bývá zobrazována, jak dává almužnu nebo umývá nohy chudým, někdy drží koš s chleby, mísu s rybami či džbán vína.

Co je pravdy na pověsti o Štěbetových?

Aby pověst byla pověstí, musí v ní být aspoň zrnko pravdy, nebo spíš historické skutečnosti. Někdy k tomu úplně stačí, aby v dané lokalitě kupříkladu existovalo místo zvané Pusták, zbytek příběhu už může být úplně smyšlený.

Paradoxně právě název Pusták v Čáslavi není doložený pro žádné konkrétní místo, což ovšem neznamená, že by se ho tu nikdy nepoužívalo. Pusták nebo poustka se totiž běžně říkalo dlouhodobě nezastavěným městským parcelám, které vznikly obvykle po požáru nebo během války.

V duchařském příběhu o statečné paní Štěbetové musíme ovšem hledat dějinnou pravdu jinde: V době, kdy kostel sv. Alžběty skutečně procházel rozsáhlou rekonstrukcí (1718-1728), žila totiž v Čáslavi už po několik generací rodina Štěvetů, z níž Karel Štěveta vlastnil v té době v těsné blízkosti hradeb dva domy – čp. 112 a 113 (dnes čp. 125 a 124). Za nimi se dokonce nacházely ony nezastavěné parcely a na zahradě jednoho ze Štěvetových domů byly později objeveny pozůstatky středověké hrnčířské dílny, která podle archeologa Klimenta Čermáka zanikla požárem, tedy možný pusták.

Že by na téhle pověsti bylo víc než zrnko pravdy?

Kde se vzal, tu se vzal aneb Proč právě zde stojí kostel sv. Alžběty

V obrovském požáru roku 1522 s velkou částí města lehly popelem i oba čáslavské špitály, které se nacházely poblíž minoritského kláštera (dnes prostor na hradbách kolem evangelického kostela). Když měly být zbudovány nové, rozhodla městská rada o jejich přenesení na tzv. horské (neboli kutnohorské) předměstí, aby se případná nákaza nešířila rychle mezi zdravé a také aby bída s nouzí v nich usazené nebyly tolik na očích. A tak se nový špitál vystavěl za hradbami, v místě dnešního domova důchodců, a k němu se připojil špitálský hřbitov a kostel sv. Alžběty, patronky nemocnic, zdravotních sestřiček i lidí bez domova.

Pod slovem špitál si ale v šestnáctém, sedmnáctém století nemůžeme představit nemocnici, jak ji známe dnes. Špitál byl vlastně dobročinným zařízením zejména pro chudé lidi. Těm se tu dostalo střechy nad hlavou, něco málo jídla a místa ke spaní ve vytápěné místnosti. Doktora či ranhojiče si nemohla většina obyvatel špitálu dovolit, hlavním léčebným prostředkem pro zdejší nemocné byla modlitba a duchovní útěcha kněží.

Prameny

  • MRŠTÍK, ED., J. A PRCHAL, J. Kytička pověstí. Čáslav: Okresní školní výbor, 1936 (sebráno za účasti čáslavského učitelstva)
  • PRCHALOVI, J. A E. Dívčí kámen. Praha: Středočeské nakladatelství a knihkupectví, 1976
  • HULPACH, V. Báje a pověsti z Čech a Moravy - Střední Čechy. Praha: Libri, 2002
  • KREMER, V.V. Čáslavský hrádek, Ke sbírce příspěvků k dějinám Čáslavě. Kutné Hory a okolí. Praha, 1935
  • SEDLÁČEK, A. Děje města Čáslavě. Praha 1874, Brno, 2012
  • QUIS, L.: Kniha vzpomínek. Praha, 1902
  • TOMÁŠEK, M., STARÝ, J. Nové pohledy na vývoj středověké Čáslavi. Výtah z přednášky přednesené 15. září 1999 v Městském muzeu v Čáslavi,
    in: Kutnohorsko. Vlastivědný sborník 2002/5, s. 51-52
  • KLUČINA, P. Jak válčili husité. Praha: Naše vojsko, 1982
  • ČORNEJ, P. Jan Žižka. Život a doba husitského válečníka. Paseka, 2019
  • KOVÁŘ, P. Bitva u Chotusic. [online]bellum.cz, 17.11.2021, Dostupný z https://bellum.cz/bitva-u-chotusic.html
  • Kostel sv. Bonifáce v Lochách u Čáslavi – informační tabule či brožura Muzejního a vlastivědného spolku Včela Čáslavská
  • Podklady a analýzy Mgr. Filipa Velímského Ph.D.

Mapa


Kde místo z pověsti najdete?