O Žižkově palcátu
aneb Koho straší šelma mrtvá

Kdo by si myslel, že Čáslav je a byla jen malé městečko polozapomenuté ve stínu honosné Kutné Hory i samotné Prahy, ten by se ošklivě pletl. Leží přece na prastaré královské cestě z Vídně do Prahy a putovali přes ni odedávna kupci, šlechtici i samotní králové. A co putovali! Oni se tu na svých cestách často zastavovali, aby si odpočinuli. Stejně tak učinil první rakouský císař Ferdinand. A na svou návštěvu až do smrti nezapomněl...  >>>

Pověst

 

adresa: kostel sv. Petra a Pavla,
Kostelní náměstí, Čáslav

GPS: 49.9108422N, 15.3896772E
stezka: S01 Pověsti
kód objektu: S01-02

autorka převyprávění: Klára Fidlerová
autorka ilustrací: Nora Procházková

Kdo by si myslel, že Čáslav je a byla jen malé městečko polozapomenuté ve stínu honosné Kutné Hory i samotné Prahy, ten by se ošklivě pletl. Leží přece na prastaré královské cestě z Vídně do Prahy a putovali přes ni odedávna kupci, šlechtici i samotní králové. A co putovali! Oni se tu na svých cestách často zastavovali, aby si odpočinuli. Stejně tak učinil první rakouský císař Ferdinand. A na svou návštěvu až do smrti nezapomněl...

Psal se rok 1528, husité dávno neděsili křižáky svým „Hrrr na ně!" a ostatky jejich neohroženého vůdce Jana Žižky už sto let odpočívaly pod obrovským náhrobkem v kostele sv. Petra a Pavla. Na dveřích oltáře vymalovaný husitský hejtman se díval do očí samotnému Janu Husovi, za jehož pravdy se vrhal do nelítostných bojů. Nad nimi visel Žižkův palcát, zbraň, které se děsila půlka Evropy a která měla vydobýt spravedlnost pro všechny. Však se na ni s úctou i bázní chodili dívat všichni ti zámožní cestující z Prahy do Vídně. A ve svitu svíček ztemnělého kostela se před nimi vždy zableskl palcát jako varování: Střezte se povýšenosti, střezte se hříchů, střezte se ohrozit naši víru a naši zemi!

Ferdinand I. Habsburský byl tehdy sotva rok českým králem, bylo mu pětadvacet, ale sebevědomí měl, jako by už na hlavě nosil i císařskou korunu. Byl zapřisáhlý katolík a do husitské Čáslavi se mu nechtělo, ale co naplat. Jíst, pít a spát musí i král. A proč při té příležitosti neukázat těm zatvrzelým kališnickým Čáslavanům, kdo je tady pán!

... vstoupil mezi dvěma vzrostlými lipami do dveří kostela ...

... vstoupil mezi dvěma vzrostlými lipami do dveří kostela ...


Když králův průvod dorazil do Čáslavi, vybrali měšťané svého zástupce, aby krále doprovodil do kostela k modlitbě. Ferdinand vstoupil mezi dvěma vzrostlými lipami do dveří kostela a oválo ho chladné napjaté ticho. Zvuk jeho podpatků je nepatřičně tříštil, jak Ferdinand procházel chrámovou lodí a prohlížel si její výzdobu. Náhle stanul před náhrobkem se symbolem kalicha a podobiznou rytíře vytesanou do kamene. Všude rozžehnuté svíce. Zesnulého si tu zjevně nad míru vážili.

„Čí je ten náhrobek?" zeptal se král a nespokojeně se napřímil. Průvodce si vznešeného hosta pokradmu změřil pohledem, než odpověděl pevným hlasem:

„Žižkův."

Ve Ferdinandových očích se zablesklo, hněv mu zalomcoval útrobami:

„Pfuj, bestia mortua, post centum anno teret vivos," zaklel a odplivl si. „Šelma mrtvá, i po stu letech straší živé."

... náhle stanul před náhrobkem se symbolem kalicha ...

... náhle stanul před náhrobkem se symbolem kalicha ...


Na svého průvodce ani nepohlédl a s opovržením se rázně otočil k odchodu. V tu chvíli vnikl do kostela náhlý poryv větru, rozkýval palcát nad Žižkovým náhrobkem, zrezivělý řetízek, na němž zbraň visela, praskl a palcát s ohromující ránou dopadl na zem. Mladý panovník se s leknutím ohlédl; na místě, kde před pouhým mžikem oka stál, ležel Žižkův palcát a pod ním v podlaze rozdrcená dlaždice.

... v tu chvíli vnikl do kostela náhlý poryv větru ...

... v tu chvíli vnikl do kostela náhlý poryv větru ...


Ferdinand vyděšeně vzhlédl ke svému průvodci, ten však ani nehnul brvou. Hrobové ticho opět přerušil zrychlený klapot královských bot. Z kostela se král vyřítil přes náměstí rovnou ke svému koni. „Odjíždíme," křikl na překvapenou družinu a tryskem opustil Čáslav horskou branou.

Zajímavosti

Jak Honza přišel o oko a zároveň k příjmení Proč byl Jan z Trocnova Žižkou

Slavný husitský vojevůdce Jan z Trocnova se jako Žižka nenarodil. Ke svému přízvisku přišel až později a nejpravděpodobněji díky tomu, že už v mládí či dokonce dětství přišel o oko. Slovo žisska totiž v tehdejší češtině znamenalo jednooký.

Jazykovědci ale popustili uzdu své fantazii a rozvinuli tři další možné teorie vzniku Žižkova příjmení. Podle jedné z nich souviselo s rodovým znakem Trocnovských – rakem. Žiž je totiž slovotvorný základ slova žížala, později žoužel, kterým se ve středověku nazývali všichni vodní živočichové, včetně raků.

Druhá teorie se odvozuje od poznání, že v jiných slovanských jazycích znamená slovo žiža oheň a mohlo se tedy přenést na člověka s ohnivými (ryšavými) vlasy. Jan Žižka by pak byl jednoduše Honza Zrzavý.

A do třetice mohlo být slovo Žižka vytvořeno z domácí podoby jména Zikmund. Podle posledních dvou teorií by pak v husitských válkách proti sobě táhli do boje dva Zikmundové nebo alespoň dva zrzci... jisté je, že jeden z nich měl jen jedno oko.

Husitské bitevní vylepšováky aneb Proč byl Žižka nejlepší

Stručně řečeno bylo to proto, že Jan Žižka a ostatní husitští velitelé byli zkušení bojovníci a dokázali dokonale využít jak slabin svého nepřítele, tak i zdánlivě nicotných předností svých mužů. Proti husitům totiž vždy táhla zemská vojska, jejichž základem byla sice silou zdrcující, ale dosti neohrabaná těžká jízda, neboli opancéřovaní rytíři na koních. Ti ke svému účinnému úderu ale potřebovali rozjezd a prostor pro manévrování. A tomu se husitští vojevůdci snažili zabránit na prvním místě: volili pro obranu různá návrší, rybničnatou krajinu, kopali jámy, budovali zemní valy a jejich nejsenzačnějším vylepšovákem se stala univerzálně použitelná vozová hradba. Řadou až stovky těžkých bojových vozů svázaných k sobě řetězy prostrčili husitští obránci palné zbraně (píšťaly a hákovnice), pod nimi a na nich zaujali svá místa pěšáci vyzbrojení okovanými cepy, sudlicemi, řemdihy a kropáči. Vytvořili tak pro těžkooděnce nepřekročitelnou bariéru.

Tehdejší rytíři měli jako vojáci ještě ne jednu, ale rovnou dvě Achillovy paty, a těmi byly individuální boj muže proti muži a neukázněnost. Často se do bitvy vrhali v nevhodnou chvíli, aby dokázali svou statečnost, nebo začali rabovat dobyté území předčasně, každý z nich měl svou hlavu a byl přesvědčen o skvělosti svého vojenského umění, takže se nerad podřizoval rozkazům.

Naproti tomu právě Jan Žižka sestavil pro své spolubojovníky první vojenský řád na světě, podle nějž se po skončení husitských válek řídily mnohé evropské armády. Byla v něm pravidla, která platila stejně pro šlechtice jako pro chudé rolníky, bylo v něm jasně stanoveno, kdo komu velí a kdo je komu podřízen, z jakých oddílů a jaké výstroje sestává bojeschopné vojsko nebo i jak se dělí válečná kořist. A právě díky disciplíně, dobré organizaci a náboženskému nadšení mohl Jan Žižka ke svým bojovníkům, pro boj absolutně nevycvičeným, zvolat ono pověstné husitské „Nepřátel se nelekejte a na množství nehleďte!" a nebát se o výsledek bitvy.

Pohádka o Žižkově hrobečku aneb Jak je to s těmi ostatky

„Milé děti, pan Žižka měl kdysi hrobeček v Hradci Králové, kde už není, protože byl zničen. V Čáslavi to bylo lidem líto, a tak se rozhodli, že mu udělají hrobeček náhradní, aby se na pana Žižku dalo dál vzpomínat. I tenhle náhradní hrobeček ale zlí lidé opakovaně zničili, dokonce z něj i vytažené kosti před kostelem spálili. Čáslavané se s tím ale nesmířili, a tak, když se naskytla vhodná příležitost (při přestavbě kostela), šup, strčili do kostela pár náhradních kostí, co někde našli. Potom, lišáci jedni, dělali, jako že náhodou znovu objevili ten zničený hrobeček pana Žižky. To Vám byla sláva! Všichni hned začali do Čáslavi jezdit se na ty kosti dívat, a tak jim místní dokonce postavili vlastní muzeum. Pak ale přišli zlí historici, dali fakta na stůl a pohádce o Žižkově hrobečku a kostičkách zazvonil zvonec a pohádky byl konec."

Ostatky Jana Žižky z Trocnova nebyly, alespoň podle výsledků dosavadního seriózního historického výzkumu, ani v kostele ani ve městě nikdy fyzicky uloženy. Kosti a artefakty, které dnes máme a vystavujeme v Žižkově síni, jsou pravděpodobně podvrh, kterého se dopustili v roce 1910 místní vlastenci, kteří si přáli proslavit město Čáslav a posílit v lidech národní hrdost.

Prameny

  • MRŠTÍK, ED., J. A PRCHAL, J. Kytička pověstí. Čáslav: Okresní školní výbor, 1936 (sebráno za účasti čáslavského učitelstva)
  • PRCHALOVI, J. A E. Dívčí kámen. Praha: Středočeské nakladatelství a knihkupectví, 1976
  • HULPACH, V. Báje a pověsti z Čech a Moravy - Střední Čechy. Praha: Libri, 2002
  • KREMER, V.V. Čáslavský hrádek, Ke sbírce příspěvků k dějinám Čáslavě. Kutné Hory a okolí. Praha, 1935
  • SEDLÁČEK, A. Děje města Čáslavě. Praha 1874, Brno, 2012
  • QUIS, L.: Kniha vzpomínek. Praha, 1902
  • TOMÁŠEK, M., STARÝ, J. Nové pohledy na vývoj středověké Čáslavi. Výtah z přednášky přednesené 15. září 1999 v Městském muzeu v Čáslavi,
    in: Kutnohorsko. Vlastivědný sborník 2002/5, s. 51-52
  • KLUČINA, P. Jak válčili husité. Praha: Naše vojsko, 1982
  • ČORNEJ, P. Jan Žižka. Život a doba husitského válečníka. Paseka, 2019
  • KOVÁŘ, P. Bitva u Chotusic. [online]bellum.cz, 17.11.2021, Dostupný z https://bellum.cz/bitva-u-chotusic.html
  • Kostel sv. Bonifáce v Lochách u Čáslavi – informační tabule či brožura Muzejního a vlastivědného spolku Včela Čáslavská
  • Podklady a analýzy Mgr. Filipa Velímského Ph.D.

Mapa


Kde místo z pověsti najdete?