17. květen 1742 byl nešťastným dnem pro mnoho lidí. V bitvě u Chotusic rakouská císařovna a česká královna Marie Terezie přišla o celé Slezsko a pruského krále Fridricha stálo získání tohoto území bezmála pětitisícovou armádu. Jak už to ale bývá, nejvíce za jejich spor zaplatili jejich poddaní. Na chotusickém bojišti položilo život tolik vojáků, jako by naráz padla celá dnešní Čáslav. Z podpálených selských stavení se valil dým a vítězní vojevůdci už se hnali obsadit a vyrabovat město >>>
17. květen 1742 byl nešťastným dnem pro mnoho lidí. V bitvě u Chotusic rakouská císařovna a česká královna Marie Terezie přišla o celé Slezsko a pruského krále Fridricha stálo získání tohoto území bezmála pětitisícovou armádu. Jak už to ale bývá, nejvíce za jejich spor zaplatili jejich poddaní. Na chotusickém bojišti položilo život tolik vojáků, jako by naráz padla celá dnešní Čáslav. Z podpálených selských stavení se valil dým a vítězní vojevůdci už se hnali obsadit a vyrabovat město.
Na bojiště dorazil i sám Fridrich Pruský. Zatímco obhlížel své vojsko a odhadoval ztráty, jeho jezdci se řítili do čáslavských bran, aby králi a jeho mužům zajistili občerstvení i triumfální příjezd hodný zvítězivšího panovníka.
... na chotusickém bojišti položilo život tolik vojáků, jako by naráz padla celá dnešní Čáslav ...
Fridrich II. se k městu vydal vpodvečer. Vál jemný vánek, Čáslav hořela naštěstí jen v záři červánků a zdála se snášet svou potupu smířeně. Tolik myslí a tolik srdcí se však zlostně dmulo proti pruskému obležení, že ve chvíli, kdy král na svém koni překročil hraniční kámen města, se zvedl tak silný poryv větru, že hrdému přemožiteli smetl z hlavy třírohý velitelský klobouk.
... hrdému přemožiteli smetl z hlavy třírohý velitelský klobouk ...
Přičinlivý důstojník seskočil z koně a hnal se za ním. Dohonil jej až u kapličky. Klobouk zalétl k nohám stařenky, která sem den co den pokorně nosila květy Panně Marii. Stařenka jej poklidně zvedla a natáhla ruku k důstojníkovi. Ten po klobouku chvatně sáhl. Narazil však na nečekaný odpor vrásčitých prstů. Než žena povolila sevření, zahleděla se do vojákových očí a skálopevným hlasem pronesla: „Až tudy král pojede podruhé," střelila pohledem po prostovlasém Fridrichovi, „srazí tu hlavu."
... klobouk zalétl k nohám stařenky, která sem den co den pokorně nosila květy Panně Marii ...
A tak pruský král přece jen nevstoupil do Čáslavi s šíjí tak hrdě vztyčenou, jak by si býval přál. Nejinak tomu bylo, i když její vzdoruplné pohostinství opouštěl. Tentokrát jeho kůň na náměstí zakopl o mezní kámen, který sem kdysi zasadili synové zakladatele města, udatného Čáslava.
O vítězství v bitvě už pruského krále nemohl připravit nikdo. Zdání důstojnosti a bohorovnosti však v Čáslavi ztratil hned dvakrát a do dnešního dne to připomíná šibalské pojmenování místa mezi božími muky a hřbitovem, kterému se říká Na Kloboučku.
Zajímavosti
Kája versus Béďa aneb Když se dva perou, třetí pláče
Přijmout ženu jako dědičku habsburského impéria, byť by to byla sama Marie Terezie, bylo pro pruské, bavorské a francouzské krále příliš tuhým soustem, zvlášť když by si po smrti jejího otce mohli mezi sebou rozsáhlé rakouské císařství tak pěkně rozdělit. A tak pruský král Fridrich II. bez varování obsadil Mariino Slezsko a bavorský kurfiřt jí zabral Prahu a posadil si na hlavu svatováclavskou korunu. Marie Terezie to ale nevzdala. Shromáždila armádu pod vedením svého švagra Karla Lotrinského a poslala ji na výbojné nepřátele.
K rozhodující bitvě došlo právě 17. května 1742 u Chotusic. Vojsko pruského krále patřilo v té době k nejlépe organizovaným a vyzbrojeným evropským armádám. Naproti tomu rakouské habsburské oddíly byly oslabené nedávnými střety a postrádaly kvalitní vedení. Přesto měl Karel Lotrinský vítězství nadosah: poté, co Fridrichovi dělostřelci ze strategicky výhodných pozic zahnali jeho jezdecký předvoj na útěk, obešel Karel úhybným manévrem Chotusice, aby odtamtud Prusy vypudil ohněm. Ti odpověděli neúprosnou střelbou, v níž habsburské pěšáky významně předčili. Rakouská jízda ale jednoznačně smetla tu pruskou a Fridrichova armáda byla zahnána na ústup. Místo aby ji pronásledovali, vrhli se méně disciplinovaní a hůře vedení habsburští vojáci na rabování proviantu. Fridrich II. však nepodlehl panice, přeskupil vojsko, povolal zálohy a širokým čelním útokem donutil Karla Lotrinského k definitivnímu ústupu. Pak pokračoval na Čáslav.
Bitva u Chotusic přinesla mír za cenu velkých územních ztrát rakouské monarchie. Trvala 4 hodiny a padlo v ní téměř 10 tisíc vojáků. Chotusice byly vypáleny do základů a Čáslavsko muselo zaplatit nucený válečný příspěvek ve výši 34000 zlatých, tj. dnešních pět a půl milionu korun.
Zazděná jeptiška
U Zazděné jeptišky. Tak se říká božím mukám, před kterými právě stojíte. Název sice burcuje představivost k děsuplným výjevům, v Čáslavi ani jejím blízkém okolí ale nikdy žádný ženský konvent (tedy ženský klášter) nestál. Ve 14. století pečovalo o chudé a nemocné ve špitále mužského minoritského kláštera několik zbožných vdov, tzv. bekyní, které ale jeptiškami v pravém slova smyslu nebyly. Nejblíže Čáslavi fungoval klášter cisterciaček až v Pohledu u Havlíčkova Brodu.
Máte-li bujnou fantazii a potěšení z hrůzostrašných historií, můžete si příběh zazděné jeptišky vybájit sami.
Máte-li rádi prozaická vysvětlení, vězte, že zazděná jeptiška vůbec nemusela být fyzická osoba, ale prostě kus kamene. Označení „jeptiška" se totiž jako terminus technicus už od středověku používá pro trojlaločnatý obrazec zakončující gotickou kružbu, z dálky vypadající jako hlava s kápí mezi rameny, tedy – jako silueta jeptišky.
Hřbitov pro všechny
Až takřka do konce 19. století fungovaly ve městě hřbitovy u kostelů sv. Petra a Pavla a sv. Alžběty. V této době už však Čáslav hledala pro své pohřebiště nové, dostatečně rozsáhlé a dobře dostupné místo, které by ale neomezovalo město v jeho růstu.
A tak ve stejném roce, jako bylo založeno čáslavské muzeum (1884), vybudoval inženýr Vojtěch Spudil zdejší hřbitov. Vůlí osudu či lidu byl také prvním člověkem, kterého zde uložili k poslednímu odpočinku.
Na sklonku 19. století byl tento hřbitov výjimečný tím, že zde mohli být pochováni lidé bez rozdílu vyznání – katolíci, evangelíci, ba dokonce i židé, kteří do té doby směli spočinout pouze na vlastních hřbitovech v okolních obcích - Golčově Jeníkově, Kolíně nebo Malešově. V Čáslavi naopak staré náhrobky s hebrejskými nápisy najdeme hned za hlavní branou, kde bez jakékoli výrazné hranice sousedí s hroby evangelíků.

Prameny
- MRŠTÍK, ED., J. A PRCHAL, J. Kytička pověstí. Čáslav: Okresní školní výbor, 1936 (sebráno za účasti čáslavského učitelstva)
- PRCHALOVI, J. A E. Dívčí kámen. Praha: Středočeské nakladatelství a knihkupectví, 1976
- HULPACH, V. Báje a pověsti z Čech a Moravy - Střední Čechy. Praha: Libri, 2002
- KREMER, V.V. Čáslavský hrádek, Ke sbírce příspěvků k dějinám Čáslavě. Kutné Hory a okolí. Praha, 1935
- SEDLÁČEK, A. Děje města Čáslavě. Praha 1874, Brno, 2012
- QUIS, L.: Kniha vzpomínek. Praha, 1902
- TOMÁŠEK, M., STARÝ, J. Nové pohledy na vývoj středověké Čáslavi. Výtah z přednášky přednesené 15. září 1999 v Městském muzeu v Čáslavi,
in: Kutnohorsko. Vlastivědný sborník 2002/5, s. 51-52 - KLUČINA, P. Jak válčili husité. Praha: Naše vojsko, 1982
- ČORNEJ, P. Jan Žižka. Život a doba husitského válečníka. Paseka, 2019
- KOVÁŘ, P. Bitva u Chotusic. [online]bellum.cz, 17.11.2021, Dostupný z https://bellum.cz/bitva-u-chotusic.html
- Kostel sv. Bonifáce v Lochách u Čáslavi – informační tabule či brožura Muzejního a vlastivědného spolku Včela Čáslavská
- Podklady a analýzy Mgr. Filipa Velímského Ph.D.